לתרומות לחץ כאן

מנורת שבת – טלטול מנורת לד

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
יש לי 2 שאלות בנושא של מנורת שבת Topson (מנורה שמדליקים קודם שבת ואפשר לכוונן את העוצמה של האור על ידי פתיחה וסגירה של טריס קטן) יש 2 דגמים למנורה הזאת
דגם אחד שזה מנורה רגילה דומה למנורת חירום קטנה נייחת (לא למנורת חירום פלורוסנט) ויש עוד דגם שזה כמו מנורה לשולחן משרדי שניתן גם לכוונן לאן אני רוצה שהאור יאיר על ידי הזזה של "עמוד" גמיש כזה. יש לי 2 שאלות:
1. אם אני מניח את המנורה הזאת על השולחן נניח בצד הימני של השולחן יהיה לי מותר להזיז את המנורה הזאת לצד השמאלי של השולחן (אותו שולחן) או שיש בזה טלטול או איסור אחר? (בעיקר משתמש בזה כדי להאיר את הסטנדר השולחני שאני לומד עליו בשבת)

2. במנורה עם ה"עמוד הגמיש" שניתן לכוונן אותו לאן האור יאיר, האם יהיה בעיה לכוונן אותו בשבת?

תודה מראש ושבת שלום :-)

תשובה:

שלום רב

מצד הסברא אכן נראה שאין איסור לטלטל כזה פנס בשבת, שכן אף אם הוא נחשב כלי שמלאכתו לאיסור נתיר את טלטולו לצורך גופו, ואפשר שהוא בכלל נחשב כלי שמלאכתו להיתר. אולם הוראת הגרי”ש אלישיב היתה שכל נורה פלורוסנטית היא בכלל מוקצה של שלהבת ובטעם הדבר ראה מה שכתבנו כאן. בגלל כל הנדון הזה, משמרת השבת הסירו את ההשגחה שלהם, כלומר אין בעיה בעצם המנורה כמו שחששו לטלטול. דיברתי בענין עם הרב בייפוס רב משמרת השבת, ואמר לי שאין לו בזה הנחייה ברורה רק שאינו רוצה להכנס לזה וכל אחד ישאל את רבו… הם רוצים להכשיר רק מנורה שיש לה כובד ולא מזיזים אותה תוך כדי שימוש.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב!
    ומה לגבי השאלה השניה נניח ואני לא מזיז/מטלטל את המנורה בדגם של השולחן המשרדי ומשאיר אותה באותו מקום האם יהיה מותר לכוונן את ה"עמוד הגמיש" כדי לכוון קצת לאן אני רוצה שהאור יאיר? (מבלי להזיז את גוף המנורה מאיפה שהנחתי אותה)

  2. כיוונון העמוד הגמיש הוא טלטול המנורה, היא הרי נוטה כך לצד אחר… אינני קובע שזה אסור, אבל לכן לא רצו להכשיר, ויותר צידדו בשבת לעמפ שם לא מזיזים כלל את המנורה, אלא רק מסובבים את הכיסוי.

  3. שלום,
    יש לי מנורה שיש לה כיסוי, אבל מתי שסוגרים ופותחים את הכיסוי זה מזיז גם את כל המנורה. האם מותר לסגור ולפתוח?
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל