לתרומות לחץ כאן

ברכת הגומל על התקף גאוט מסוכן / מכירת עליות לצורך חול בשבת

שאלה:

א. מי שיש לו לפעמים התקפים של ירידת מינרל מסויים בגוף, שבעקרון אם זה לא מטופל במיידי יש סכנת נפשות ממש וזה מביא לשיתוק גפיים מוחלט. לפעמים צריך להתפנות לבית חולין לצורך עירוי. ולפעמים אחרי כמה שעות זה מתאזן לבד. והוא היה במצב גבולי על סף פינוי לבית חולים [ברמה שכבר ממש היה קרוב לחייג למד"א. שיתוק גפיים מוחלט כאשר רק קצת איברים עומדים בחולשה. (ובוודאי לא יכול לקום לבד וצריך שירימו אותו וכד') ] והמתין קצת זמן, וב"ה זה הסתדר לבד [כמובן בלקיחת תרופות בבית וכד']. האם צריך לברך הגומל אחרי שהוא חוזר לעצמו [זה יכול לקרוא בתדירות של פעם בחצי שנהשנה.]
יש לדעת שמ"מ במקרה שהוא מפונה לבית חולים, בעז"ה אם מטפלים נכון במיידי אין סכנת חיים, הטיפול הוא ידוע ובעז"ה הוא משוחרר אחרי יום-יומיים.
ב. האם בנין שמתקיים בחצר שלו מנין [בתקופת הקורונה] יכול למכור בשבת את העליות לצורך צורכי רבים של החצר המשותפת, כגון גינון וריצוף וכד'? [כמובן שלא יוזכר המטרה אלא רק הסכום]

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה אם הטיפול הוא ידוע ובטוח ואין כל צד שיבוא לידי סכנה אם פשוט יעשה את המוטל עליו באופן סביר – אין לברך הגומל. אבל אם יש סיכון שהטיפול חלילה לא יצליח או שלא יזהה ויגיע במועד וכדומה, בהחלט יש לברך, אף שסיכויי ההצלחה ב"ה גבוהים.

לגבי מכירת העליות, כיון שהתירו מכירת עליות בבית הכנסת רק בגלל שהכסף הולך לצדקה [ראה רמ"א סי' שו סעי' ו, וראה משנה ברורה שם שגם בזה יש מחלוקת] וכאן הכסף אינו לצדקה – נראה שאסור.

ברכה והצלחה ורפואה שלמה!

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה השאלה? אם חייבים להגיע לבית חולים כדי לקבל טיפול מציל חיים [כך בשאלה] הרי שזה פיקוח נפש. אינני מכיר את התופעה אבל לפי דברי השואל, אין ספק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל