שאלה:
חתכתי עם סכין חד בשרי שום וטיגנתי במחבת חלבי מה דין השום ומה דין המחבת
תשובה:
כאשר המחבת היתה חלבית, המזלג והמחבת טעונים הכשרה, המזלג זה לא בעיה להכשיר, עושים הגעלה, לגבי המחבת זו בעיה, משום שהגעלת כלים מחייבת נקיון מוחלט של הכלי, מה שלא מתאפשר כמעט במחבת, אם אתם ספרדים יש להקל יותר כיון שהסכין לא היתה בת יומה וכידוע הכרעת הגר"ע יוסף היתה על פי הסתירה שיש בענין זה בשו"ע בסי' צה שבאינו בן יומו יש להקל. תעשה לה ליבון באש של הכיריים משני הצדדים אחרי נקיון מוחלט והשהייה 24 שעות וזה בסדר, לאשכנזים יש להחמיר יותר.
כאשר המחבת היתה פרווה: בס’ חכמת אדם כלל מט סעי’ י דן לגבי בצל שנחתך בסכין חלבית ולאחר מכן דכו אותו במדוכה [מעבד מזון בזמנינו] והעלה שהמדוכה נעשית חלבית ואם ידוכו בה עתה בצל שנחתך בסכין בשרי הרי הוא אסור באכילה, לפי שלא שייך ההיתר של נ”ט בר נ”ט בדבר חריף, ומקורו במגן אברהם סי’ תנא ס”ק לא. אולם, באבן העוזר יו”ד סי’ צו סעי’ ג חולק ומיקל, והסומך על דבריו בדיעבד יש לו על מה לסמוך, אולם לכתחילה ודאי חובה להגעיל את המחבת.