לתרומות לחץ כאן

הזכרת רצה אחר שאמר ברוך המבדיל

שאלה:

שלום,
א.מי שמוציא שבת בזמן ר"ת,אך לא משום שסובר כך בכל הדברים אלא רק נוקט כמוהו כחומרא רק בדברים דאורייתא כמו בשבת וביוה"כ,האם מותר לו לטלטל מוקצה וכדו' שזהו רק איסור דרבנן אחרי צאת השבת ואף שמחמיר כדעת ר"ת?
ב.ואם אכן מותר,אם בתוך סעודה שלישית יצאה השבת אך לא הגיע זמן ר"ת וטלטל מוקצה,האם יכול להזכיר רצה בברכת המזון,או שנאמר שכבר הוציא שבת לפחות מדרבנן?
ג.ראיתי בשמירת שבת כהלכתה שכתב שסיר שהביאו לשולחן ואכלו ממנו כיוון שדינו ככלי שמלאכתו לאיסור אסור לטלטלו חזרה למטבח וכל ההיתר הוא מדין גרף של רעי,אבל המכסה אסור לטלטלו משום שאינו כגרף של רעי וממילא הוי ככלי שמלאכתו לאיסור, ולכן עדיף שלא להביא את הסיר עם המכסה לשולחן. האמנם?

תשובה:

שלום וברכה

אם הוא מקפיד על כך רק לענין דאורייתא, הוא יכול לטלטל מוקצה.

לגבי ברכת המזון, אני מבין ששאלתך הוא האם אומרים “רצה והחלצינו” לאחר שאמרו ברכת המבדיל [כי הרי בלי לומר ברוך המבדיל ברור שאסור לו לטלטל מוקצה גם אחרי שיצאה שבת, אסור לעשות מלאכה לפני שמבדיל לפחות בדברים]. ואם כך, התשובה היא חיובית, אף שאמרת ברוך המבדיל אומרים רצה. רק מי שהתפלל ערבית אינו אומר רצה. ראה שוע או”ח סי’ קפח סעי’ י’, ובמשנה ברורה ס”ק לב שאם כבר התפללו ערבית שוב אין מזכירים רצה בברכת המזון. אולם בסי’ תצא סק”א כתב בפשיטות כי אם עשו הבדלה עדיין אומרים רצה כי הולכים לאחר תחילת הסעודה.

בנוגע לסיר זה חידוש מעניין ואכן ראוי להקפיד על כך, יש לדון אם באמת כאשר יש מכסה מלוכלך באמצע הסלון הוא לא גרף של רעי, כמו כן לפעמים יש מצב של "לצורך מקומו" שיתיר לטלטלו, וכגון שרוצה להשתמש בשולחן במקום בו מונח המכסה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אכן הכל לפי הענין, כתבתי שמכסה מלוכלך יהיה גרף, ולגבי מה שהוא כלי שמלאכתו לאיסור, ציינתי שאם זה יהיה לצורך מקומו מותר להוציא גם בלי ההיתר של גרף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל