לתרומות לחץ כאן

צירוף למניין ממרפסות הבניין

שאלה:

אני תמה על מה סומכים בימים אלה בעידן הקורונה לצרף למניין לפחות עשרה אנשים מאותו בניין מגורים כשכל אחד מהם עומד במרפסת ביתו ובקומה שונה ובכניסה אחרת או על כל פנים הם מפוזרים במרפסות זו מעל זו או במרפסות מדורגות ואין אלו רואים את אלו והחזן עומד באחת המרפסות. והרי אין מצרפין גגים ועליות ועי בשו"ע סי נה סי יג ובמשנ"ב ס"ק מ"ח שאם עומדים בשני רשויות ואין רואים אלו את אלו אין מצטרפין ויש מחמירין אף אם רואים ע"ש.כל שכן בנידו"ד.ואף לדעת המקילים אם הש"צ עומד בפתח הבית היינו דווקא כשעומד על האסקופה (מפתן ) ורואה את כולם הוא מצרף אותם אע"פ שהם אינם רואים אלו את אלו.ודבר זה לא שייך בנידו"ד וכ"ש במרפסות שיש מחיצה בניהם ואף במרפסות הבנויות זו מעל זו והחזן עומד בקומה התחתונה ויוצא מעט מחזית הבניין אם ירים את ראשו יוכל לראות את כולם ,אבל באופן כזה אינן מצרף אותם למניין והבעיה יותר חמורה במרפסות מדורגות.ואיני מבין כלל מניין חילקו בזה לומר לספרדים אסור ולאשכנזים מותר.אשמח אם תעמידו אותי על טעותי
ואודה לכם מאוד את תעיינו היטב במקורות ולאחר ליבון הלכה זו עם חברים מקשיבים ומורי הוראה.
בברכה רבה וכו"ט.

תשובה:

ודאי כל מה שהתירו זה רק ברואים אלו את אלו, לפחות מקצתם [של כל קבוצה], והכל מבוסס על המשנה ברורה שהזכרת שנקט שבאופן זה הם מצטרפים. הסיבה שחילקו בין אשכנזים לספרדים, היא משום שהמשנה ברורה אמנם כאמור נקט לעיקר שמצטרפים, אולם הכף החיים שם נקט בהחלט שאינם מצטרפים, ובני ספרד יותר נטו לקבל את פסקיו, ובכלל בכל הנושא של חשש ברכה לבטלה החמירו מאוד אצל הספרדים. בנוגע לעצם הענין כתבנו עשרות רבות של תשובות כאן באתר, ראה למשל כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם ספרדי יוצא למרפסת להתפלל ויש עוד ט׳ אשכנזים, האם הם יכולים לצרף אותו למנין שלהם למרות שהוא סובר שאינו מתפלל במנין?
    תודה

  2. בהחלט. כולנו יהודים באותה מידה, ולכולנו יש את אותו ספק, ספרדי יותר נוטה לדעת הכף החיים ואשכנזי יותר נוטה להכרעת המשנה ברורה, אבל הספק הוא אחד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל