לתרומות לחץ כאן

דרגות באיסור חמץ ומשמעותן

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב/הרבנים שליט"א,
לאחר שבחסדי ורחמי השם יתברך זכינו לחגוג את חג הפסח אבקש לשאול שאלות שעלו במשך החג שדי עלולים להתרחש ובעז"ה יתברך כדי להיות מוכן על כל פנים אבקש לשאול בבקשה: א. במידה והיה הנחה של סיר פסח שהוסר מהאש על שיש יבש שלא הוכשר לפסח, מה דין הסיר והתבשיל ?

ב. אדים מסיר פסח רותח העומד על האש שנגעו בחרסינה או בקיר הצמודים מאוד לסיר מה דין הסיר והתבשיל?

ג. במידה ואדם תוחב כף חמץ שאינו בן יומו לסיר של פסח רותח מה דין הסיר והתבשיל?

ד. ומחילה על ריבוי בשאלות אך מאוד מבקש עוד לשאול שאלה שקשורה לשלוש השאלות הנ"ל והיא מהי חומרת האיסור של אכילת התבשילים במקרים הנ"ל במידה ואסור לאכול אותם מסיבות "טעם כעיקר" "חמץ במשהו אסור" וכיוצ"ב, האם זה ממש כאכילת כזית חמץ בפסח חס וחלילה או שמא דרגת איסור פחותה יותר?

בברכה,

תשובה:

מעיקר הדין מגע יבש בין כלים אינו מעביר ואין הפלטה והבלעה, בפסח נוהגים להתרחק מזה משום מנהג של פסח, וגם מחשש שמא כן יהיה לחות, ואז זה נאסר.

הגם שהאדים פוגעים בחרסינה הם לא בהכרח חוזרים חמים לסיר ואין סיבה לאסור את המאכל ואת הכלי.

בענין כלי שאינו בן יומו נחלקו כידוע השו"ע והרמ"א בסי' תנא, מנהג בני אשכנז להחמיר בכך שהרי חמץ אסור במשהו והשו"ע מיקל.

כל איסור חמץ במשהו ובודאי בנטל"פ הוא דרבנן.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל