שאלה:
במניין מרפסות אם יש ג' קבוצות:
קבוצה אחת בבניין א', קבוצה שנייה בבניין ב' וקבוצה
שלישית על השביל שבין הבניינים האם כאן השביל עדיין יהווה הפסק? או שמא כיוון שכל קבוצה בפני עצמה מצטרפת לקבוצה שעל השביל מימילא כולם יצטרפו והשביל לא יהווה הפסק ויהי כאן מניין. תודה רבה! וחג שמח!
תשובה:
לכאורה אם הם על השביל עצמו הוא אינו מפסיק.
פסק הגרש"א שטרן, אשר על כל חדרי המדרגות וחלק מבתי הכנסת מתנוססת:
"עשרה אנשים שעומדים במרפסות שונות יכולים להצטרף בתנאי שכל העשרה רואים את הש"ץ [עי' שעה"צ סק"ו]."
והנה ש:
א. שעה"צ, זאת לא אמר !
ב. לנימוק המ"ב לדין השו"ע ס"ב: שהמברך מצרף שתי קבוצות אנשים אשר אינם רואים אלו את אלו, התייחס: לומר: שאפשר שב"מברך" הקילו שיועיל כ"שמש" אשר צריכין לו.
ג. ב"מנייני המרפסות", כל עוד יש "מקצת" הרואים את כל השאר, גם אשר "אחד את השני" אינם רואים, הרי מגדר: "מקצתן רואים אלו את אלו" לא יצאו !
ד. ובפרט שללא "מקשר" ביניהם, אלא רואים ממש.
ה. מהיכי תיתי להכריע כההבנה החמורה מכולם, בפרט במצב דוחק של "סכנה" ולבטל מניינים ?
יש שכאן שני נושאים, כאשר יש שתי קבוצות ומקצתם רואים אלו את אלו, אין צורך בשמש ולא צריך שיראו חזן, דברי השער הציון שהזכיר מסי' קצה, הוא כאשר הקבוצות לא רואות אלו את אלו, רק החזן רואה, שאז צריך שהוא יראה עשרה, וזה מועיל כי כולם צריכים לו.
השאר תגובה