לתרומות לחץ כאן

הגדרה של בדיקת עד

שאלה:

שלום רב,

היה ידוע לי שבדיקת עד נחשבת לראיה שאסורה מה"ת, כיון שחזקת ראיה שבאה עם הרגשה, והאשה רק טועה בינה להרגשת העד.

אולם, יצא לי לאחרונה לשוחח עם מו"ץ כאן בבני ברק, והוא טען לי שלא כל בדיקה שהאשה בודקת הינה מוגדרת כראיה לכל דבר. דהיינו, למשל אם הבדיקה נעשתה בזמן שהאשה בודאי לא אמורה לקבל מחזור, במקרה כזה זה רק דרבנן, כי במקרה כזה לא אומרים את החזקה. נפק"מ, אם היא בדקה ונאבד העד, האם הוי ספק דאורייתא או ספק דרבנן, והוא טען לי שזה רק ספק דרבנן ולכן זה מותר כמו כתם שאבד [שודאי מותר משום שזה ספק דרבנן].

אשמח לשמוע את דעתכם בנושא, ואם ישנם דעות לכאן ולכאן, אשמח לקרוא עם מקורות.

יישר כוח!

תשובה:

אינני מכיר פסיקה כזו, ובכלל בהלכה יש שמקל מועט מאוד לנושא של מחזור והזמן המיועד לכך, הדבר היחיד הוא רק שמחזור גם כשהוא בלי הרגשה מתייחסים אליו כאל דאורייתא ולא כאל כתם, אבל לקולא לחלק בין זמן המיועד למחזור לסתם בדיקת עד לא שמעתי מעולם ובעיני הוא תמוה. אודה לך אם תחזור אליו ותבקש מקורותיו ותכתוב לנו.

מועדים לשמחה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אז זהו, שכעת הבדיקה אבדה, והיה על העד מראה כהה קצת, והמו"ץ ההוא נוקט כשיטות המקילות במראות חומים באופן מסויים, ולכן אמר לי שאם ודאי לא אמור היה להיות מחזור, אז אין כאן את החזקה, ומכיון שכך הוי ספק דרבנן והאשה מותרת.

  2. את עצם דבריו לא הבנתי, אבל אם לדעתך זה מראה חום שלא היתה בו נטייה לאדמומית ורק ליתר בטחון רצית לשאול, יש לצדד להקל.

  3. כבוד הרב בסוף סימן קצ יו"ד מופיע דין כתם שנמצא על עד שיש לו דין של ראייה לעניין ימי פרישה משמע בדיקה הופכת אותו לדאוריתא, מה עוד אולי דלמא הרגשה ולאו אדעתה הרגשת עד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל