שאלה:
שבוע טוב לרבנים ראיתי בתשובות באתר בענין מנין המרפסות שהתרתם אבל לכאורה ההיתר דוקא לאשכנזים כי הבא"ח פ"ש ויחי וכן מאמר מרדכי לרב מרדכי אליהו ובילקוט יוסף פסקו שלא מצטרפים לעשרה אלא שנמצאים במקום אחד…תודה רבה אשמח לביאור
תשובה:
בכף החיים בסי' נה מביא רבים שכתבו שאינו מועיל, אינני סבור שבגלל כל הנ"ל זו הלכה רק לאשכנזים, בדרך כלל גם בני אשכנז חוששים לדעות אלו ולא מצרפים למנין אא"כ נמצאים בחדר אחד, אלא שעתה מחמת דוחק השעה התקבל אצל רבים מפוסקי זמנינו להקל בזה, אחר שהמשנה ברורה נקט שכך היא השיטה העיקרית לדינא, וקשה הדבר עד מאוד לבטל מכל הציבור תפילה במנין קדיש וקדושה, אכן צידדתי בהרבה תשובות כאן באתר, שבציבור מעורב אשכנזי יהיה זה שניגש לפני העמוד.
אולי אשכנזים שהם חוששים לכתחילה ומצרפים את דעות המחמירים דוקא משום שבנקל לעשות זאת ומובא בפוסק המרכזי של האשכנזים מ"ב אבל לכאורה הספרדים גם בדיעבד לא יועיל… ובמיוחד עם צירוף עשרה בלבד ואחד מהם ספרדי
אם אינו חזן אינני מבין את הבעיה, אין הלכה לאשכנזים והלכה לספרדים, בשביל אשכנזים גם ספרדי יכול להשתתף..
אם אפשר את המקור במ"ב?
ראה דבריו בסי' נה סעי' יג-יד
האם דרך רבים זה דוקא ברשות הרבים לעניין שבת או אינו עניין לזה?
לא אין קשר, הכוונה דרך ציבורית, ואגב לשיטת הט"ז גם דרך היחיד מפסיקה.
והרי ברשבא דיבר על רואים ולא הזכיר את החילוק הזה גם במחזיק ברכה בסי' נה' סק"יג יא' לגבי בית האסורים שהתיר לצרפם דיבר במפורש וכתב ,וגם הוא מעבר לרבים , יעוי"ש וצ"ע
השאר תגובה