לתרומות לחץ כאן

פירוש פסוקים כה תאמר לבית יעקב

שאלה:

למה התורה קורה לנשים ״בית יעקב״
כה תאמר לבית יעקב….

תשובה:

שלום וברכה,

חז"ל דרשו את הפסוק שכתוב בית, ואח"כ כתוב בני. שבית כוונה על הנשים שהאשה נקראת ביתו של אדם. ואילו בני הם הזכרים.

אולם עדיין ניתן להבין מדוע את הנשים כלל ביעקב – בית יעקב – ואילו את האנשים כלל בישראל – בני ישראל. מבואר במפרשים שישראל הוא שם נבחר יותר מהשם יעקב, ויעקב אבינו שהגיע לדרגה עליונה הוסיף לו הקב"ה שם 'ישראל'. ולכן כשבדברים על הנשים הם נכללות ביעקב שהם דרגה פחותה. ואילו הגברים הם במעלה העליונה כתב ישראל. בהצלחה. 

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שצווה הקב"ה לדבר אל הנשים תחילה, שהאשה היא עיקר הבית ואם האישה אינה חזקה מספיק אז כל הבית רופף, גם אם הגבר הוא צדיק גדול. הדבר בא להדגיש את החשיבות של הנשים.

  2. מסבירים הפרשנים, כי "בית יעקב" אלו הנשים, ו"בני ישראל" אלו האנשים. מכך ניתן להבין כי הנשים היו הראשונות אליהן פנה משה. רק לאחר מכן דיבר משה עם הגברים והכין גם אותם למעמד הגדול.

    מדוע הנשים היו ראשונות?

    ההסבר לכך טמון בתוכן הדברים שאמר משה לשני המגדרים. לנשים מסר משה את "ראשי הדברים", ואילו הגברים קיבלו את ה"דקדוקים" והפרטים (ע"פ מכילתא).

    התורה מורכבת מכללים ופרטים. יש בה תרי"ג (613) מצוות, ולכל מצוה אינספור דינים ופרטים. אולם כל אלו מסתעפים מהרעיונות הכלליים ומעקרונות היסוד של התורה. האמונה בה' היא היסוד המרכזי ביותר, ומהווה בסיס לקיום המצוות כולן. ראשית יש למסור את הבסיס, את האמונה, ורק לאחר מכן להתייחס לפרטי המצוות ול"דקדוקים".

    כאשר בפנינו ניצבת השאלה למי מהמינים לתת את האמונה הבסיסית ולמי את פרטי המצוות – התשובה היא חד משמעית. לאשה יש רגש ער יותר, והיא ניחנה ביכולת גבוהה מאוד של אמונה בה'. אמונה זו עמדה במבחן והוכחה כמה פעמים במהלך ההיסטוריה. בין השאר, נשים הכינו תופים עוד במצרים מתוך אמונה בגאולה, ובהמשך סרבו למסור את תכשיטיהן עבור העגל.

    מובן, אפוא, שהכי מתאים להפקיד את האמונה – אבן היסוד של היהדות – בידי האשה. לכן, קרא משה קודם כל לנשים, ורק לאחר שמסר להן את יסודות האמונה, נתן את פרטי המצוות לגברים.
    מקור: הרב חיים הבר
    https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/831051

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *