לתרומות לחץ כאן

נגינה בתפילת הלל בעידן הקורונה

שאלה:

האם זה בעיה להתפלל הלל עם כלי נגינה, האם זה משנה אם זה לא בבית כנסת? מה דין להשתתף בתפילה כזו?

תשובה:

מועדים לשמחה,

גם אם אין בזה בעיה הלכתית, צריכים לשים לב איזה מניינים אנו רוצים לקיים. האם מניינים הבוקעים מהמרפסות כל אחד במרפסת שלו שרים ביחד הלל וביחד ישנה שירה מרגשת לקב"ה, ובו אנו בעצם מבטאים את הקושי שיש לנו בכך שאין לנו אפשרות להתכנס כבימים ימימה בבתי הכנסת. או שמא בעתיד להתענג על התקופה שבתי הכנסת היו סגורים והיינו יכולים לשיר הלל עם כלי נגינה?! 

ההלל בתפילה זה לא קונצרט שנועד להנעים את שומעיו. ההלל תוקן כדי שנודה ונהלל את הקב"ה. וגם אם כל השירים המקובלים היום ששרים בכנסים ומופעים מקורם בפסוקים ואמרות חז"ל שאנו מודים ומהללים את בורא עולם. אבל כולם יודעים לעשות הפרדה. ישנם כנסים ומופעים, וישנו תפילה לקב"ה כפי שסידרו אנשי כנסת הגדולה. 

בעבר גדולי ישראל יצאו בחריפות על הרעיון להכניס כלי נגינה בבתי הכנסת ראה כאן. נכון, הם דיברו על בתי הכנסת. אבל הטעם נותר אותו הדבר גם במניינים האחרים כל עוד אלו על סדר התפילה. באופן כללי ניתן להוסיף, כי אם אנו רוצים להשאיר רצינות במניינים הקיימים באופנים הללו, עלינו לקיימם עד כמה שאפשר כדי לדמות אותם לבתי הכנסת כבימים ימימה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה, השאלה היתה יותר הלכתית מאשר השקפתית, כי אין לי שליטה על המנין המתקיים תחת חלוני, אבל תודה בחלט על "יישור הראש".
    השאלה שלי היא גם האם ראוי שלא אשתתף במנין באותה תפילת הלל? שאתפלל אותה ביחידות?
    תודה ויישר כח!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל