שאלה:
שלום לרב.
אדם בריא שאכל כזית מצה וחסה פחות מכזית בכורך.
לדעת השולחן ערוך יצא ידי חובה בדיעבד?
שהרי זה זכר בעלמא
תשובה:
ודאי שלא יצא ידי חובה, אלא שכיון שמדובר במנהג דרבנן, אנחנו מקילים בשיעור כזית קטן, כלומר במצות יד בינונית זה יהיה חמישית מצה בערך, כשיעור הגר"ח נאה, ולפי השיעור שאומר שכזית הוא שליש ביצה ולא חצי ביצה, וכן לגבי המרור. בדוחק גדול לאדם חולה יש לסמוך על השיטה שכזית הוא כמו זיתים גדולים של זמנינו, אבל זה רק לאדם חולה.