לתרומות לחץ כאן

חיבור מוט מנואלה של תריס חשמלי לקיר בשבת

יש לי תריס חשמלי שנפתח ונסגר בשבת עפ"י שעון שבת, בנוסף קיימת אופציה לפתיחת התריס ע"י מוט (מנואלה) שמתחבר לקיר, (אני יכול לשלוח תמונה של צורת החיבור שלו לקיר אם נדרש) המוט אצלי בד"כ אינו מחובר לקיר כי התריס עלול להתקלקל ע"י שימוש לא נכון. השאלה אם בשבת מותר להכניס את המוט לקיר, אם זה נחשב מחובר לבניין או לא

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה, לפי דעתי נראה, שכיון שזה רפוי מאוד [המוט שאני מכיר אם אתה קצת מרים אותו הוא כבר מתפרק], יש להקל.

מקורות:

ראה בס' ארחות שבת פרק ח סעי' יח-יט שדנו בכמה אופנים הדומים לכך, לגבי מוט קפיץ לתיית נייר טואלט הביאו מחלוקת בין פוסקי זמנינו, ולגבי מוט למגבות חילקו בין הברגה שאסורה אפילו היא רפויה, להנחה על גבי מיתלים שהיא מותרת. המקרה שלך מאוד גבולי, מצד אחד הוא לא הנחה בלבד, יש כאן סוג של הברגה רפויה, ומצד שני, במעט חוסר זהירות זה כבר מתפרק, עד כדי שהשימוש בזה לא הכי פרקטי ונוח לפי דעתי… לכן נראה לי להתיר אבל לא הייתי רוצה לסמוך על דעתי בזה, מה גם שאולי יש חברות טובות יותר ממה שאני מכיר ושם זה יהיה כבר אחרת? העיקרון אנימניח הובן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1. המוט שיש לי אינו הברגה, יש לו צורה כמו משושה, ודוחפים אותו לתוך הקיר. האם זה משנה?
    2. לגבי מה שהבאתם דוגמה ממוט קפיץ לנייר טואלט ומתלה מגבות, האם אין הבדל בין דוגמאות אלו שהיחס אליהם אינו כ"כ כחיבור לבניין,כי הם מתחברים למתקן חיצוני שקבוע בקיר, למוט לתריס שמתחבר ונתפס לתוך הקיר ממש? (נדמה לי שראיתי בעבר שדלת שיש לה בתחתית כמין ברזל שנדחף לתוך הקרקע יש בזה איסור. זה לא נכון?
    ג. במקרה שלי שהמוט אינו מחובר אף פעם וגם כשאני מחבר אותו זה רק לפתיחה ומיד מפרק אותו, האם זה סיבה להתיר?

  2. 1. תלוי כמה זה רפוי.
    2. המדובר בקפיץ שנכנס לתוך החרסינה, מצוי יותר בבנייה הישנה… ועל זה דנו.
    3. בבנין בקרקע זו לא סיבה מספקת להתיר רק בכלי ועל פי שיטת הגר"ז.
    בסיכומו של דבר כתבתי את העקרון אבל קשה עלי ההכרעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל