ספר חסידים כתב מי שהלך ואינו יודע מתי שבת ויש שם אוב וידעוני, אם יכול לומר לו להעלות את המת ופסק דלא שרינן, לכאורה למה לא התיר הרי אם ישאל לאוב יעבור פחות איסורים כדאיתא ביומא פג, מאכילין אותו הקל הקל תחילה אם אפשר מקור תודה וישר כח לרבנים הגאונים.
תשובה:
שלום וברכה
הנושא שאתה מזכיר אינו נוגע כלל לסוגיית הקל הקל תחילה, הקל הקל מדבר על אדם שהותר לו לעבור איסור, לצורך פיקוח נפש וכדומה, ועתה השאלה שלפנינו איזה איסור להתיר לו, בזה אמרו שהקל הקל תחילה, אבל הוא עובר בהיתר! [ואגב גם בזה יש דיון בראשונים ובאחרונים, אם בשני איסורים דאורייתא שאחד עונשו חמור יותר, כמו בדוגמא שלך, שייך הקל הקל, או שדאורייתא זה תמיד שווה ואין משמעות לחומרת העונש, והקל הקל הוא רק להעדיף דרבנן על פני דאורייתא]. כאן מדובר בשני דברים שאסורים לו, אלא שהוא אנוס בכך שאינו יודע מתי שבת, ובזה לא מצינו בשום מקום שיהיה מותר לאדם לעבור על איסור תורה כדי שלא להיות אנוס על ספק חילול שבת.