מכיון שהשנה אין מתפללים בבית הכנסת, אני מעוניין לדעת האם מברכים על קריאת ההלל בליל פסח, לפי נוסח אשכנז, וכמו"כ מה ההלכה לגבי הברכה על ההלל בהגדה
תשובה:
שלום וברכה אף שעיקר תקנת אמירת ההלל בבית הכנסת בליל הסדר היא בציבור, וכדי להוציא את אותם שאינן בקיאים, מכל מקום גם יחיד אומר אותו בברכה, כך כתב בברכי יוסף סי' תפז בשם הרמ"ע מפאנו ועוד אחרונים, וכן פסק בכף החיים שם ס"ק מב, וכ"כ בתשובה מאהבה סו"ס צא, וכבר מצינו כך בראשונים, ראה ריטב"א בסדר ההגדה, שאף שמצוה לאומרו ברוב עם גם יחיד אומרו בברכה, וכן הביא שם בשם הרא"ה, וכן עיקר. אמנם ראיתי שהביא בהגדת הגרי"ש אלישיב שסבר שיחיד אינו מברך.
כידוע שלא כולם מברכים על ההלל בליל-הסדר ואצל החזו"א – כפי ששמעתי – הש"ץ היה מוציא את הרבים בברכה. האם כאן זה לא ישמש כעוד צירוף שלא לברך? (אגב, מעולם לא הבנתי זאת. ממ"נ. אם הוא סובר כי אין לברך וזה חשש ברכה לבטלה – מה ההיתר של הש"צ כן לברך?)
הרעיון של הש"ץ הוא משום שיש תקנה להוציא את שאינם בקיאים אבל זה לא סיבה שכולם יברכו.
השאר תגובה