לתרומות לחץ כאן

הגעלה וליבון קל מה יותר מכשיר

בלימוד ההלכות יוצא לי מצד אחד: ש: ליבון יותר מכשיר מהגעלה. שכך אני מבין מהרבה הלכות שבין היתר נכתב בהם " יש שהקילו בהגעלה,אך ראוי בליבון קל.." אך מצד שני יוצא לי שזה שתי סוגי הכשרות לשני סוגי כלים. והיינו לכלי שהדרך לבשל בו ברוטב המבעבע צורת הכשרתו בהגעלה ואילו כלי שצורת הבישול בו ביבש צורת הכשרתו בליבון ע"ד שאמרו "כבולעו כך פולטו". וא"כ לפי"ז אין בליבון יותר חומרה מהגעלה, והיינו שלפי"ז באמת כלי שצריך הגעלה לא יועיל לו ליבון, כי בענין "לבעולו כך פולטו" אם אפשר לעשות לי סדר בדבר. תודה

תשובה:

שלום וברכה

מה שאמרת נכון ולא מדוייק, כלומר, ליבון קל והגעלה הם די מקבילים, במקרה של היתרא בלע, כמו תנור בשרי שרוצים לשנותו לחלבי וכדומה, שמספיק ליבון קל, גם הגעלה תועיל, וכן במקרה שצריך הגעלה ויש קושי לעשות בגלל שלא נקי לגמרי, גם ליבון קל יכול להועיל, ראה בענין זה המחלוקת הידועה לגבי חמץ אם נקרא היתרא בלע או איסורא בלע והנפקא מינה הזו, במשנה ברורה בסי' תנא ס"ק כח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל