האם אפשר לקבור את אבא שיגיע יומו מעל אמא. הם גרושים שנים
תשובה:
שלום וברכה
אין לקבור אותם זה על גב זה וגם לא זה לצד זה, כדי שונא שאינו נקבר בסמוך לשונאו. ראה סי' שסג.
רבני בית הוראה
הצטרף לדיון
13 תגובות
יש לתקן שזה סימן שסב סעיף ו,
אולם האם יש לחלק בין גרושים שנפרדו כי הם לא מסתדרים לבין שונאים?
לפעמים אנשים מתגרשים לא שונאים אחד לשני אלא מוחלים ואף שומרים קשר בגלל הילדים, או שקשה לחלק??
ויש להעיר עוד מהשו"ע שם בסימן שסב סעיף ג, שכתב שלא קוברים בכלל יחד אנשים שלא יכולים לישון יחד בחייהם, ולפי זה אין שאלה כלל אם הם שונאים או לא , אפילו לא שונאים יהי אסור להם להיקבר יחד אלא"כ יהיה אמה הפסק עיין שם.
למעשה גם לא קוברים גבר ליד אשה, כאשר אינם נשואים, והם הרי התגרשו.
ומה הרב חושב על הראיות שהובאו?
אני חושב שאולי כוונת הרב שלא קוברים גבר ליד אישה באותו קבר ממש , כי בשו"ת יביע"א מבואר בחלק ז סימן מ יו"ד שכן קוברים אישה ליד בעלה הראשון מהנישואין וכן מבואר בחלק י סימן מז עיינו שם
וכ"כ בשו"ת מלמד להועיל (חיו"ד סי' קיז), לגבי גבר ואישה – וואלי היום בארץ ישראל המנהג שונה, אשמח לדעת את המציאות תודה רבה
לא הבנתי, יש משהו שלא כדברי שהבאתם?
אני חושב ששם מדובר באלמנים ואלמנת ולא בגרושים, זו הסברא שהעליתי.
אפשר לעיין מפורש בחזון עובדיה אבלות חלק א שכתב בערך עמוד תח שאם הם היו רבים הרבה ביניהם אז לא לקבור אותם יחדיו. אולם אם לא אז אפשר, ממילא התשובה כאן היא תלויה במצב שבו חיו.
שנית הרב כתב "למעשה לא קוברים גבר ליד אישה", ו על זה אני ציינתי פוסקים למעלה שכן קוברים!
לא הבנתי אותך, פשיטא שקוברים איש ליד אשתו, ואפילו מזיווג ראשון וכתבתנו זאת פעמים רבות כאן באתר, אבל לא גבר ואשה זרים [במקרה שקוברים בטעות או בשעת הדחק, עושים מחיצה ביניהם, מצוי בבתי קברות], כל המקורות שציינת מדברים בבני זוג.
אין הבדל בין גרושים לבין אישה שהייתה נשואה לאדם אחר שבזה דיברו הפסוקים ליל
זאת מנין? אלמן או אלמנה בחייהם היו מותרים ונשואים יחד, ואילו הגרושים כבר בחייהם היו זרים זה לזו. עכ"פ די בטעם השינאה כדי למנוע זאת.
אמת, אבל ברגע שהאישה התחתנה עם אדם אחר, וודאי שהיא הייתה אסורה וזרה לראשון, אלא ע"כ שלאחר מיתה אין הפרש בדבר ואפשר להיקבר לידו, ולגבי שנאה גבר אמרנו שלכאורה זה דבר כללי, אלא הכל לפי העניין כמו שכתב חזון עובדיה חלק א אבלות עמוד תח
על כל פנים נהנתי מהמערכת התשובות שלכם יישר כח!
לא אמרתי שהקובע הוא אם היא אסורה לראשון, זה אתה אמרת, אני אמרתי שבחייהם היו זרים זה לזו.
יש לתקן שזה סימן שסב סעיף ו,
אולם האם יש לחלק בין גרושים שנפרדו כי הם לא מסתדרים לבין שונאים?
לפעמים אנשים מתגרשים לא שונאים אחד לשני אלא מוחלים ואף שומרים קשר בגלל הילדים, או שקשה לחלק??
ויש להעיר עוד מהשו"ע שם בסימן שסב סעיף ג, שכתב שלא קוברים בכלל יחד אנשים שלא יכולים לישון יחד בחייהם, ולפי זה אין שאלה כלל אם הם שונאים או לא , אפילו לא שונאים יהי אסור להם להיקבר יחד אלא"כ יהיה אמה הפסק עיין שם.
למעשה גם לא קוברים גבר ליד אשה, כאשר אינם נשואים, והם הרי התגרשו.
ומה הרב חושב על הראיות שהובאו?
אני חושב שאולי כוונת הרב שלא קוברים גבר ליד אישה באותו קבר ממש , כי בשו"ת יביע"א מבואר בחלק ז סימן מ יו"ד שכן קוברים אישה ליד בעלה הראשון מהנישואין וכן מבואר בחלק י סימן מז עיינו שם
וכ"כ בשו"ת מלמד להועיל (חיו"ד סי' קיז), לגבי גבר ואישה – וואלי היום בארץ ישראל המנהג שונה, אשמח לדעת את המציאות תודה רבה
לא הבנתי, יש משהו שלא כדברי שהבאתם?
אני חושב ששם מדובר באלמנים ואלמנת ולא בגרושים, זו הסברא שהעליתי.
אפשר לעיין מפורש בחזון עובדיה אבלות חלק א שכתב בערך עמוד תח שאם הם היו רבים הרבה ביניהם אז לא לקבור אותם יחדיו. אולם אם לא אז אפשר, ממילא התשובה כאן היא תלויה במצב שבו חיו.
שנית הרב כתב "למעשה לא קוברים גבר ליד אישה", ו על זה אני ציינתי פוסקים למעלה שכן קוברים!
לא הבנתי אותך, פשיטא שקוברים איש ליד אשתו, ואפילו מזיווג ראשון וכתבתנו זאת פעמים רבות כאן באתר, אבל לא גבר ואשה זרים [במקרה שקוברים בטעות או בשעת הדחק, עושים מחיצה ביניהם, מצוי בבתי קברות], כל המקורות שציינת מדברים בבני זוג.
אין הבדל בין גרושים לבין אישה שהייתה נשואה לאדם אחר שבזה דיברו הפסוקים ליל
זאת מנין? אלמן או אלמנה בחייהם היו מותרים ונשואים יחד, ואילו הגרושים כבר בחייהם היו זרים זה לזו. עכ"פ די בטעם השינאה כדי למנוע זאת.
אמת, אבל ברגע שהאישה התחתנה עם אדם אחר, וודאי שהיא הייתה אסורה וזרה לראשון, אלא ע"כ שלאחר מיתה אין הפרש בדבר ואפשר להיקבר לידו, ולגבי שנאה גבר אמרנו שלכאורה זה דבר כללי, אלא הכל לפי העניין כמו שכתב חזון עובדיה חלק א אבלות עמוד תח
על כל פנים נהנתי מהמערכת התשובות שלכם יישר כח!
לא אמרתי שהקובע הוא אם היא אסורה לראשון, זה אתה אמרת, אני אמרתי שבחייהם היו זרים זה לזו.
השאר תגובה