לתרומות לחץ כאן

הכשרת כיורים נירוסטה לפסח

שאלה:

יש לי בבית כיורי נירוסטה חלבי ובשרי.
מאחר ואני פסח ראשון בדירה זו ולאור העובדה שהחנויות סגורות וקשה למצוא קערות לכיורים הספציפיים האלו, אני מעוניין להכשיר אותם לפסח.
איך אני מכשיר אותם?
האם זה לכתחילה? (גם לשנים הבאות בעז"ה)
תודה מראש

תשובה:

יש להניח ברזל מלובן ולשפוך על הכיור מים רותחים מהקומקום כאשר הברזל מונח שם ולהזיזו ממקום למקום כדי שיגיע על כל הכיור [ולכל הפחות יש להקפיד לשפוך את המים מהקומקום החשמלי כאשר הוא עדיין מחובר לחשמל ולחוץ כדי שכל הזמן יעלה רתיחות]

כל זה הוא בין למנהג האשכנזים ובין למנהג הספרדים, אמנם יש שכתבו שלמנהג הספרדים, די לכתחילה בעירוי מכלי ראשון, דהיינו לחמם קומקום מים חמים ולשפוך את המים על הכיור.

הדברים אמורים לגבי כיור נירוסטה ולא לגבי כיור חרס.

.מקורות:

לדעת השו”ע (או”ח סי’ תנא ס”ו) הולכים בכלי אחרי רוב תשמישו, ואם רוב תשמישו בצונן, הרי שהכשרתו בצונן, ולכן כיור שרוב השימוש בו הוא במים קרים די בהכשרתו על ידי עירוי כמו שכתב שם השו”ע, ולדעת הרמ”א המנהג הוא שאפילו בפעם אחת שהשתמשו בו בכלי ראשון או ספק אם השתמשו בו בכלי ראשון יש להגעילו בכלי ראשון, וכתב שאין לשנות, ובכף החיים (או”ח סי’ תנא ס”ק קג, וס”ק קח) כתב שאף הספרדים נהגו כן, וכל פעם שקונים כלי מהגוי אפילו שרוב תשמישו הוא בצונן יש להגעילו דווקא בכלי ראשון, אמנם בחזון עובדיה (הל’ פסח) כתב שגם למנהג הספרדים די בסוג הגעלה של עירוי כאשר רוב תשמישו בצונן, אפילו שלפעמים נבלע בהיתר, ועי’ ילקוט יוסף (מועדים בסוף הספר בתשובה המדברת על דין רוב תשמישו) אך יתכן שכל זה דווקא באופן שלא ברור ממש שהשתמשו בו באיסור שנבלע בכלי ראשון ע”ש, ונראה שיש בזה חילוקי מנהגים בין הספרדים, אולם למנהג האשכנזים אין בדבר ספק וחייבים להגעיל כפי שנתבאר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל