לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תפילה בציבור ביו"ט – דאורייתא?

שאלה:

השאלה דלהלן כמובן אינה נוגעת למצב הנוכחי הגובלת בפיקו"נ ובוודאי שזה נדחה. אך בזמן שהשנים כתיקנן, האם תפילת יו"ט בצבור דאורייתא? וכלשון הרמב"ן: "שיהיו ביום הזה כולם קרואים ונאספים לקדש אותו, כי מצווה היא על ישראל להיקבץ בבית האלוקים ביום מועד לקדש היום בפרהסיא בתפילה והלל לקל בכסות נקיה, ולעשות אותו יום משתה כמו שנאמר בקבלה (נחמיה ח י) 'לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות לאין נכון לו כי קדוש היום לאדונינו ואל תעצבו כי חדות ה' היא מעוזכם'. והנה "מקרא קדש" מלשון 'קרואי העדה' (במדבר א טז), 'אחרי כן יאכלו הקרואים' (ש"א ט יג), וכן 'על כל מכון הר ציון ועל מקראיה' (ישעיה ד ה), המקומות שנקראים שם שיתקבצו בהם קרואי העדה"

תשובה:

שלום וברכה בודאי עיקר החיוב מהתורה הוא בראיית פנים בבית המקדש, ולא עצם ההתכנסות לתפילה, ולכן אין מקום לומר שגם בזמנינו יהיה חיוב דאורייתא להתכנס יחד באמירת ההלל. התורה נתנה מקום וצורה לחובת ההתכנסות הזו. יתר על כן, הרמב"ן עצמו בהמשך דבריו מביא מקור לדבריו מן הספרי שכתב שמקרא קודש ענינו לכבד את היום בעודה וכסות נקייה. הרי שלא היתה כוונתו מתחילה שההתכנסות היא "מעשה מצוה" של ממש שרק הוא יש בו קיום לדין מקרא קודש, אלא הענין הוא לייחד את היום הזה במעשים מיוחדים הנעשים לשם יום טוב, ממילא זה יכול להיות בהתכנסות להלל, או בסעודת יום טוב חגיגית עם המשפחה, בגדים יפים וכו'. כמו כן כמובן שיטת הרמב"ם מצוה קס שהנושא של מקרא קודש אינו משהו ציבורי, אלא כל אדם יקדש את היום הזה בשביתה ממלאכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל