לתרומות לחץ כאן

שמן קטניות בפסח

שאלה:

שלום רב!
לקראת חג הפסח הבעל"ט

כיצד ינהגו זוג שהבעל ממוצא אשכנזי. וההורים של האשה בעלי תשובה שלמרות היות אבי אשתו אשכנזי נוהג הוא להשתמש בשמן קנולה גם בפסח. האם ניתן להם לאכול בבית הורי האשה? {ההורים לא ישנו ממנהגם כלל!}

תשובה:

שלום וברכה למעשה המנהג להתייחס לשמן קנולה כקטניות ואסור לאשכנזים לאוכלו, אינני מבין את ההורים מדוע לא ישנו ממנהגם, מה הבעיה להשתמש בשמן אגוזים, עוד כמה שקלים והילדים יהיו מרוצים…

מקורות:

פולמוס הלכתי יש סביב השאלה של שמן קטניות בפסח. ישנם פוסקים (כגון בשו"ת מהרש"ם ח"א, סימן קפג) שהתירו שמן קטניות בפסח, בתנאי שהקטניות לא באו במגע עם מים, והשמן הופק קודם לפסח. הסיבה לכך היא שהמנהג להחמיר אינו כולל צורה נוזלית של קטניות, שאין לה דמיון לצורת דגן רגילה.

אולם, הלכה זו לא התקבלה בקרב מרבית הפוסקים, ולכן המבחר של שמנים הכשרים לפסח אינו גדול, ומשתמשים בדרך כלל בשמן זית, דקלים, אגוזים, וקוקוס. הפוסקים דנים במקרה המיוחד של שמן זרע כותנה, שכן מדובר על חומר גולמי שאינו ראוי לאכילה, ולכן ייתכן שלא שייך בו גזירת קטניות כלל. בשו"ת 'מנחת יצחק' (ח"ג, סימן קלח, אות ב) כתב לאסור שמן זה בפסח, אך בתשובה אחרת (ח"ד, סימן קיד, אות ג) שוב מסתפק בדבר, ובספר 'מקראי קודש' (פסח ח"ב, סימן ס) מביא בשם הרב חיים עוזר גרודזינסקי להתיר את הדבר.

המנהג הנפוץ בארצות הברית הוא להתיר שמן זרע כותנה, ולא להחשיבו בכלל איסור קטניות, ואילו בארץ ישראל יש שנמנעים מלהשתמש בו. שמן קנולה מעלה שאלות דומות אך שונות במקצת, והמנהג הנפוץ הוא שלא להשתמש בו בפסח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל