שלום וברכה
לרגל המצב רציתי לארגן מנין מרפסות כפי פסיקת המשנ"ב דבדיעבד מצטרפים.
אני אשכנזי והולך לאור פסקי המשנ"ב. רציתי ששכניי בני ע"מ יצטרפו להשלים מניין. ואף דהכרעת הכף החיים שלא יוצאים יד"ח. אך כיון שאני ישמש כש"ץ [וגם יתנה תנאי של נדבה], הם רק יענו אמן וקדושה.
שכניי בני ע"מ שאלו רב ת"ח מבני ע"מ והוא אמר להם שאסור להם להצטרף ולענות אמן, ושהוי אמן יתומה.
נשמע לי פסק ממש מוזר
יתכן שמספק יהיה אסור לענות אמן למי שסומך על פסק המשנ"ב?
אשמח לשמוע את חוו"ד הרבנים.
כמו"כ האם יש מקורות שספק אמן לקולא שאוכל להראות להם מקורות שיראו לרב שהם שאלו.
במחילה מהרב המשיב, דומני שהסברא הפוכה, כי כשיש מנהג ברור לברך, א"כ הרי אין אומרים ספק ברכות להקל במקום מנהג, ולכן המברך מברך כדין לכתחילה, ולכן גם העונה יכול לענות אמן. אך כשאין מנהג לברך, וכפי שכתב הרב לא שייך מנהג בנידו"ד, וא"כ הוא ספק רגיל כמש"כ הרב, ואם מברך הרי זה בחשש ברכה שאינה צריכה, שהרי מדינא צריך שלא לברך, וא"כ גם אין לענות אמן אחר ברכה כזו. וכ"כ בפירוש הרב משה לוי בברכת ה' שם. אכן לחידוש הפמ"ג שאין איסור לא תשא באמן, היה מקום להקל בזה, אך הרי הפמ"ג עצמו הסתפק בזה (וצ"ע בשיטתו). עכ"פ קשה להקל בזה בשופי, ונראה שצדק הרב (שהובא בדברי השאלה) שפסק שאין לענות אמן.
כבודו מתייחס הפוך ממה שכתבתי… זה שבני אשכנז מצטרפים זו הרי לא שאלה, הם סומכים על המשנה ברורה גם לגבי ברכה ממש ולא רק לגבי אמן… הנושא היה בני ספרד האם צריכים לחשוש גם מעניית אמן, ועל זה עניתי, שדי לנו שהחמירו בכך במקום שיש מנהג ברור שלא לברך, אבל להחמיר בעניית אמן כשאין מנהג ברור, זה כבר מהיכי תיתי, אדרבה, מספק יאמרו אמן.
בס"ד
כבוד הרב אכן אם הרב סובר שיש לסמוך על המתירים בזה או שסובר לנהוג כהחילוק הנזכר בתשובה אכן כך הדין אבל לרב עובדיה שהוזכר שסובר שיש בעיה לא יעזור אם לא תלוי במנהגים כמו שהרב אמר שיש לחלק גם לסוברים שספק אמן לקולא דהרי כותב שאפילו חוששים לספק אמן נגד השולחן ערוך וכמו שכתב גבי אדם היודע שצריך לענות אמן ולא יודע על מה עונה שדעת מרן לענות ודעת הרמ"א לא (סימן קכד) שפסק הרב עובדיה (ילקוט יוסף קכד, ח) כהרמ"א משום ספק אמן לקולא אלא שסובר שבספק ספיקא אמן אכן עונים.
אינני יודע, את הנראה לענ"ד כתבתי.
השאר תגובה