ידוע לי שרק כאשר התבואה עוברת את מירוח הכרי ,רק אז היא מתחייבת בתו"מ,אבל משמע מהגמרא בברכות מז: שלפני מירוח הכרי כן יש מציאות של תו"מ ,כי אם נתן ללוי קודם במקום לכהן בדיעבד אפשר לזמן על מאכל כזה,והגמרא שם אומרת שכל זה נאמר לפני שנעשה דגן,שנמרח בכרי .(כלשון רש"י :משעה שנתמרח בכרי נעשה דגן וכיוון דאיקרי דגן חלה עליו רשות כהן תחילה…אבל בשיבולים לא אידגן ולא חלה עליו רשות כהן)
אז אם מירוח הכרי הוא נקודת הזמן שבה התבואה מתחייבת בתו"מ (ולפני כן הרי היא בגדר טבל ) איך יכולה להיות מציאות שאפשר להפריש תרומה ללוי שהתבואה עדיין בשיבולים? הרי לא התחייב עדיין בכלל,והרי לכאורה לא עשה כלום?
חיפשתי בכמה מקומות ולא מצאתי זמן מוקדם יותר שמתחייבים בתו"מ.
תודה רבה!