לתרומות לחץ כאן

תפילה במרפסת – צירוף למנין

שאלה:

מה הדין לתפילה במרפסת כשאין עשרה במקום אחד אלא כל אחד במרפסת הפרטית שלו האם נחשב כתפילה בעשרה לענין דברים שבקדושה?
בשורות טובות ורפואה שלימה לכל עמ"י.

תשובה:

שלום וברכה הפוסקים נחלקו אם די בכך שרואים אלו את אלו כדי להצטרף, ואפילו הם נמצאים בשתי רשויות שונות, או שדין זה מועיל רק כאשר באחד מהמקומות יש עשרה, כדי שגם האחרים שנמצאים במרפסות האחרות יחשבו כמתפללים במנין, אבל כשאין עשרה במקום אחד אין מנין. בשעת הדחק יש להקל כדעת הסוברים שמצטרפים גם כשאין עשרה במקום אחד. החזן יכוון שאם הלכה כדעה החולקת תהיה תפילתו נדבה. אלא שכבר העיר בשו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' מד על פי דברי הפרי מגדים שם, שאין לרף אלא אנשים שאין ביניהם שביל או רשות הרבים, אלא הם במרפסות שונות באותו בנין וכדומה, וכדאי להזהר בזה.

מקורות:

ראה שו"ע סי' נה סעי' יג-יד ומשנה ברורה שם ס"ק מח, נב.

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. מספיק שמקצתם רואים אלו את אלו. אמנם אם הם בשלוש מרפסות, כאשר מרפסת א וג לא רואות זו את זו ורק מרפסת ב רואה את שתיהן, החזן יהיה ממרפסת ב.

  2. בשערי תשובה סי' נ"ה סקט"ז מדבר על מקרה של מגיפה בדיוק כמו היום שא"א להצטרף למקום אחד ומבואר בדבריו שאין חיסרון של דרך הרבים.
    ובעיקר חיסרון של דרך הרבים יל"ע לפי מה שמצוי היום שחלק צהעשרה עומדים ברחוב גופא אם מהני.

  3. מי שחושש לכך שלא מצטרפים, יעשה כך: השליח ציבור יגיד בקול רם עד הא-ל הקדוש עם קדושה, ואחר כך ימשיך בשקט והציבור יתפלל מוסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל