לתרומות לחץ כאן

הפעלת מצלמת זום בליל הסדר, באיזה מצב מותר אם בכלל?

שאלה:

שמעתי וקראתי שיש רבנים שהתירו שימוש בזום בליל הסדר. זום זו תוכנה שבה כל אחד עם הטלפון שלו יכול לשדר את עצמו לכל האנשים המחוברים וגם לקלוט אותם. ולעשות שיחה רבת משתתפים שיכולים לראות זה את זה וכמובן גם לשמוע זה את זה, כאילו שהם באותו חדר וכולם מדברים עם כולם. אתה מכיר את הזום? ההיתר נובע בשביל שהאנשים המבוגרים לא, יחושו לבדם ולמנוע מהם צער. הנה הכתבה. https://www.srugim.co.il/433440-%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9-%D7%91%D7%96%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9C-%D7%94%D7%A1%D7%93%D7%A8
אני ועוד אחת ואחות גרים עם אמא שלי והיא מבוגרת, ויש לה עוד 3 בנות ובן שגרים בבית משלהם. והיות והמשפחה שלי היא חילונית, אז אין להם בעיה עם זה. לי יש. והם ממילא ידברו עם אמא שלי. האם בהסתמך למצב האישי שלי בעניין הזה, אסור לי להשתתף בשיחת ועידה בזום, או אם יש היתר אז הוא כולל את כולם.?

ושאלה נוספת בערוץ 12 בטלוויזיה משדרים את ליל הסדר במלואו בשביל לעזור לאנשי הבית שהם בצמצום כפוי, לנהל את הסדר כהלכתו. ואנחנו רק 4 בבית. אמא, אחות, אח, ואני. הם בטח ירצו להעזר בטלוויזיה בשביל לנהל את הסדר לפי הצורך, האם המקרה הזה הוא, חריג שיתיר לי גם להעזר בטלוויזיה, אם לא, מה עלי לעשות כשהם יראו בטלוויזיה את הסדר, ואני ישב איתם בסלון, כחלק ממשתתפי ליל הסדר.?

במילים אחרות. האם השימוש בזום בליל הסדר זה מקרה יוצא מן הכלל שיש לו היתר, ואם כן באיזה תנאים?
ובקשר לליל הסדר בטלוויזיה, אותה שאלה.

תשובה:

חלילה וחס. אסור להדליק חשמל ביום טוב שלא לצורך פיקוח נפש, אותם רבנים שכתבו דבר כזה, מסתמכים על פסקים ישנים של רבנים בתחילת תקופת החשמל, כשעוד לא הבינו כיצד זה פועל… כבר הגר"ע יוסף זצ"ל לחם בכל כוחו נגד דעה זו. כמו כן מלבד איסור החשמל יש כאן בעיה של כותב, אף שהיא כתיבה שאינה מתקיימת מדרבנן זה ודאי אסור. הנאה מהטלויזיה ודאי אסורה שם עושים אין ספור מלאכות אסורות.
בקיצור אסור וכדאי לנסות לשכנע אותם גם להמנע מכך לגמרי.
בשורות טובות.

מקורות:

אינני מכיר את כל תשובות המתירים, אבל רבים יש שהתירו כולם טעם אחד להם, שהדלקת החשמל אינה נחשבת כהולדת אש אלא כהעברה של אש, כיון שהאש כבר מצויה בחוטים קודם לכן, וכבר השיגו עליהם כל אחרוני זמנינו שכנראה לא היו בקיאים די הצורך בחכמת החשמל, שהרי אין כל אש בחוטים, אלא יש אפשרות ליצירתה על ידי סגירת המעגל החשמלי בהפגש החיובי והשלילי, ומחמת ריבוי הדברים ופשיטותם לכל בר דעת בזמנינו לא ראיתי צורך לציין לכל הפוסקים שעמדו על כך, הובאו דבריהם בהרחבה בשו"ת יביע אומר ח"ב או"ח סי' כו, עיי"ש.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל