לתרומות לחץ כאן

סעודת מצוה בבית הכנסת

שאלה:

ולעשות סעודת מצווה בבית כנסת-סעודה משפחתית שכולם אוכלים ביחד בנים ובנות שמדברים שם דיבורים בטלים מותר?

תשובה:

זה אכן לא לכתחילה, ועדיף אם יש אולם לבית הכנסת וכדומה לעשות שם, אבל המיקל לעשות סעודת מצוה בבית הכנסת כאשר בנו אותו על דעת כן, יש לו על מה לסמוך.

מקורות:

לגבי האכילה והשתייה בבית הכנסת, נהגו להקל בפרט בחו”ל, שם הכלל הוא שכל בתי הכנסת נבנים על תנאי שלא יתקדשו באופן האוסר זאת, ומשום כך נהגו לערוך קידושים בבית הכנסת ונתינת “תיקון” לעילוי נשמת נפטרים, או ביום הנחת תפילין לבר המצוה וכו’. גם בארץ ישראל נהגו להקל בזה, מתוך הנחה שאף שתנאי לא מועיל להפקיע את קדושת המקום, אם המקום נבנה לכתחילה לשני השימושים יחד הדבר מותר, ויש שהקילו בזה אפילו בתנאי בלבד, ראה שו”ת אגרות משה ח”א סי’ מה, שו”ת שבט הלוי ח”ט סי’ ל, ושו”ת יחוה דעת ח”ג סי’ י. גם בית הכנסת שלא נבנה לכתחילה לשני השימושים, מותר לעשות בו סעודת מצוה כמו סעודה שלישית, ואפשר שאף השמחה בשמחת תורה בכלל זה, ואולי גם הקידוש בבוקר, ראה שו”ע סי’ קנא סעי’ ד ובמשנה ברורה שם וביאור הדברים בדעת תורה למהרש”ם שם סעיף א.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה
    יש לי הלכה למעשה בזה, בבית כנסת שהרב בנה את המקום על דעת מפורשת שיוכל לעשות שם סעודות מצוה, וכן למעשה יושבים שם תלמידי חכמים כמעט כל שבוע בסעודות מצוה. בשעט"מ יש לי ברית מילה והציעו לי לעשות שם בלי עלות כספית. אני יודע שמעיקר הדין אני יכול להקל , אך אני מעוניין שיהיה לכתחילה. השאלה היא ע"י התנאי של הרב, וכן שהשכם והערב עושים שם סעודות מצוה, שפ"ד לכתחילה או לא. ראיתי בשו"ת דברי חיים חושן משפט חלק ב סימן לב שתנאי כזה הוי לכתחילה רק אני מתלבט אם זה דומה לנד"ד, כיון שהרב של בית הכנסת הנ"ל הוא לא בבחינת צדיק שכולם נותנים על דעתו, אמנם יתכן שכן, שבאמת הוא הדמות של בית הכנסת, הוא המשתדל בכל דבר, וכן נושא תמיד לחו"ל להביא ממון, וגם תרם ממון עצמי שלו, וכולם יודעים שעל פיו ישק כל דבר.

  2. הדברי חיים מדבר מן הסתם על חו"ל, שם אכן מועיל תנאי אפילו לכתחילה, לגבי כאן בארץ
    כפי שכתבתי המיקל יש לו על מה לסמוך, ואם לחוץ לך הכסף, יש מקום להקל.
    מזל טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *