צירוף למנין בין המרפסות

שאלה:

יש מנין למטה בגינה, ואני רוצה להצטרף דרך המרפסת, ולשאת כפים מלמעלה. מדברי משנ"ב סי' נה, יד משמע שמעיקר הדין ניתן להקל כהרשב"א שמצטרף. אולם: 1. ערוה"ש שם ושבט הלוי ח"ט פסקו שברשות אחרת א"א [ואני מתפלא על כך שהרי בשו"ע מפורש שאפי' בגובה כמה קומות מצטרף, ומשמע שאפילו הוא בבית דירות כמו המקרה שלי ?!]
2. כף החיים [וכן צידד מהרש"ם] כתב שרק ברואים את כולו ולא חציו. ואני בשמו"ע בשחרית עומד מכוסה כמובן בטלית ולא רואים אותי, רק את הטלית.
ובפרט במקרה שלי שכיוון מזרח הוא לא לכיוון הגינה, נמצא שאני מראה את אחורי לציבור ולא את פני.
ולכן אני מסופק מאוד אם אני מצטרף, ובפרט אם אני יכול לשאת כפיים לציבור.
התשובה מאוד דחופה לי. תודה.

תשובה:

שלום וברכה למעשה, לא רק ערוך השלחן חולק בענין זה, אלא גם בשערי תשובה בסי' נה הביא מהרשב"ץ שבכלל חלק על הצירוף של רואים אלו את אלו לענין מנין, וכן חלק במשכנות יעקב סי' עה ועוד אחרונים, אבל כיון שבעל המשנה ברורה התקבל בדורות האחרונים כאבי הפסיקה, ושעת הדחק גדולה היא לנו היום, לבטל לגמרי תפילה בציבור קדיש ברכת כהנים וכו' מכלל ישראל, שהיא גזירה קשה מאוד, גם רוחנית וגם נפשית, לכן כבר קבעו כל פוסקי זמנינו כרגע, לסמוך על דבריו ולצרף למנין באופן זה. לשון הפסוקים שיראה פניו, אבל מסתבר שאם הם רואים אותך אף שאתה מפנה גב בשמונה עשרה זה גם בסדר, בפרט בברכת כהנים שאתה פונה אליהם. חשוב לציין מדברי שו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' מד, שכאשר שביל הרבים מפסיק ביניהם לכל הדעות לא מצטרפים, ומקורו בפרי מגדים שם בסי' נה. שנדע רק בשורות טובות.  

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה רבה !
    מה הגדר של דרך הרבים מפסיק ביניהם ?
    אין כאן "מעבר" אבל זה גינה עירונית ואנשים מטיילים בזה,
    האם זה נקרא דרך הרבים מפסיק ?

  2. לכאורה הכוונה בעיקר לשביל שחוצים דרכו, כלומר גינה מפולשת שאנשים חוצים דרכה מרחוב אחד לשני היא דרך הרבים.

  3. מבואר במשנ,ב קצ"ה מהט"ז שגם שביל היחיד ולא רק שביל הרבים וזהו המקור של הפמ"ג
    וממילא לא הבנתי כלל את דבריכם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל