לתרומות לחץ כאן

עירוב בשבת

שאלה:

שלום וברכה.
יש גדר חשמלית. הגדר בנויה כך : יש חוטי חשמל שעוברים בתוך נקבים בעמודים. הגדר בנויה כך שיש הרבה חוטים שעוברים בתוך נקבים בתוך העמודים עד כדי כך שלגדר היה דין של לבוד.
כרגע המצב הוא שאין לגדר דין של לבוד כי כל החוטים של החלק התחתון של הגדר הורמו למעלה ויוצא שיש פרצה בגדר.(עקב עבודות עפר הגדר נהרסה)
זאת אומרת שהגדר נפרצה ונפסלה.השליש התחתון של הגדר פרוץ.
למרות שהגדר נפסלה יש עדיין חוטי חשמל בחלק העליון של הגדר.
האם החוט חשמל הכי עליון יכול לשמש כצורת הפתח למרות שהגדר נפסלה?
יש לציין שלאורך הגדר יש כמה עמודים שנתלשו מהקרקע ולמרות שהן נתלשו החוט הכי עליון עדיין מוכנס לתוכו.כלומר, גם אם העמודים שנתלשו מהקרקע לא היו קיימים החוט העליון היה נשאר מתוח בגלל עמודים שהם כן מחוברים לקרקע.
במצב כזה האם בדיעבד זה נחשב לצורת הפתח ?
2.ידוע לי שחוט העירוב צריך לעבור מעל העמוד ולא בצד.
קראתי שיש סוברים שרק כאשר התקין צורת הפתח והניח את החוט שלמעלה מהצד גילה דעתו שאינו רוצה בצורת הפתח. אך כאשר התקינו את העמודים לצורך אחר והניחו את החוטים בצד לא גילו את דעתם שאינם רוצים בצורת הפתח ולכן הם כשרים לעירוב. וכך כתב בשו"ת שואל ומשיב. האם בדיעבד גדול מאד, אפשר לסמוך על הדעה הזאת כדי להציל יהודים מאיסור טלטול ?

תשובה:

שלום וברכה הנושא הזה מאוד מורכב, גם לסמוך על השיטה שחוט מהצד מועיל זו הרי שיטה דחויה ואינני יודע להקל בזה, ובכלל באופן כזה שזה לא נעשה מתחילה חייב לבוא לשטח אדם שבקי בהל' עירובין לבדוק כל צורת פתח בפני עצמה מה דינה [יש לפעמים בעיות של תל הפרשי גובה ועוד], אי אפשר כך סתם לסמוך. תפנו לגוף מוסמך במועצה הדתית וכדומה שיבדקו את העירוב ויעשו את הדרוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל