לתרומות לחץ כאן

תלישת עור בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב,
ידוע שאסור לתלוש עור בשבת, אבל מה הדין בחתיכות עור בשפתיים שפעמים נתלשות בכך שמעבירים מגבת או נייר?
לפעמים כשאני קם בבוקר השפתיים יבשות ואפילו בניקוי ע"י מיים וכד' חתיכות עור קטנות נתלשות

תשובה:

תשובה: כאשר מדובר בניגוב רגיל של מגבת או נייר טישו וכדומה שאין הכרח שיתלשו חתיכות עור בניגוב, אלא לפעמים נתלש ולפעמים לא, הדבר אינו בגדר של פסיק רישא, כלומר אין הכרח שהדבר יקרה, ובאופן שאינו מתכוון ואין פסיק רישא הדבר מותר. וכיון שאין הכוונה לתלוש פיסות עור, ואין הכרח שהם יתלשו, אלו הדבר מותר ללא כל פקפוק. אולם אם מדובר בניגוב שבודאי תולש פיסות עור הדבר אסור. וצריך להזהר לנגב בעדינות ברמה שלא יתלש בוודאות עור. כל זה אמור כאשר מדובר על תלישת עור, אולם כאשר ע"י ניגוב של מים לחוד בלי לחץ או שתיה יורדים פיסות עור, יש לפחות ספק שאלו פיסות עור יבש תלושות כבר שהם עדיין דבוקות לשפתיים, ניתן לפעמים לראות במראה שהעור כבר תלוש. ואז חוזר הדין שהדבר אינו פסיק רישא שאכן נתלש פיסות עור מהשפתיים.   אולם אם יש צער גדול אפשר להקל ולסמוך על דעת המקילים, בפרט שמדובר כאן רק באיסור דרבנן.   ולמעשה מסתבר שבניגוב רגיל זה לא פסיק רישא שיתלש, כלומר זה לא מוכרח, ולכן כיון שאין לך כוונה לכך – מותר. אולם יש להזהר מניגוב מסיבי יותר, כיון שקרוב לודאי הוא תולש פיסות עור, לפי המצב שהנך מתאר. ערב טוב.  

מקורות:

  השולחן ערוך (אורח חיים סימן שמ סעיף ב) כתב שאסור לחתוך יבלת מגופו וכו'. ואפילו היא יבישה דעומדת להתפרך מעצמה. וכתב המשנה ברורה (ס"ק ו-ז) שהוא הדין אסור לתלוש ציצין של עור יבש. וכתב המנחת שבת (סי' פ ס"ק קיז; סי' פו סק"ו) שצריך כל אדם ליזהר מאד כשמצטער לחכך גופו או להסיר ממנו לכלוך וכדומה, אם הוא במקום שיער או במקום שעלול להתלש פיסות עור (עור רגיש ומגורה), יעשה זאת בנחת ולאט ולא בחוזק, כדי שלא יהיה 'פסיק רישא' לתלישת שיער ועור. וכתב הפסקי תשובות (סי' שמ הערה 4) שהדבר מצוי בחיכוך בכפות הרגליים למי שסובל מגירוי או פצעים, והגם שעושה כלאחר יד (שפשוף רגל ברגל) אינו היתר כשהוא פסיק רישא לתלישת נימי עור. אמנם בכל מקרה יש כאן כמה איסורי דרבנן בלבד: א. תלישה ע"י ניגוב או ביד אינו נחשב דרך תלישה, והחיוב הוא רק מדרבנן. ב. תלישה של עור יבש הוא רק מדרבנן כיון שהיא כבר עומדת ליפול. וכפי שכתב המשנה ברורה (סי' שמ ס"ק ו) בשם המגיד משנה שעור יבש אסור רק מדרבנן. ג. הוא מלאכה שאינה צריכה לגופה כיון שהמלאכה הוא רק כשצריך את העור הנתלש או שמתכון ליפות את הנגזז או להעמיד את הגוף על מכונו. והנה במקום צער פסק השולחן ערוך (או"ח סי' שכח סעיף לא): 'צפורן שפרשה וציצין, שהן כמין רצועות דקות שפרשו מעור האצבע, סביב הצפורן, אם פרשו רובן כלפי מעלה ומצערות אותו, להסירן ביד, מותר; בכלי, פטור אבל אסור. לא פרשו רובן, ביד, פטור אבל אסור; בכלי, חייב חטאת. ופירש רש"י: כלפי מעלה, כלפי ראשי אצבעותיו; ורבינו תם פ' דהיינו כלפי הגוף; וצריך לחוש לשני הפרושים'. וכתב המשנה ברורה (ס"ק צו): 'להסירן ביד מותר – דכיון שפירשו רובן קרובין לינתק וכתלושין דמיא הלכך במקום צערא לא גזרו רבנן כשהוא מסירו ע"י שינוי דהיינו בידו וצריך ליזהר שלא יוציא דם [פמ"ג]'. ומבואר שבמקום צער לא גזרו אמנם האשל אברהם (בוטשאטש סי' שמ) כתב שיש להקל במקום צער או במקום של כבוד הבריות, כאשר כדרך מתעסק ובלי כוונה עושה פעולה שיש בה משום פסיק רישא לתלישת שיער, כיון שהאיסור הוא רק במקום של יפוי הגוף והעמדתו על מכונו, אך כאן אין ענין זה כלל, והוא מלאכה שאין צריכה לגופה, ואינו מתכוין לכך כלל, ואין דרך תלישה בכך, ויש כאן כמה דרבנן, ובמקרה כזה ניתן לסמוך על הפוסקים שהתירוהו אפילו במקום פסיק רישא. וכן התיר בשו"ת משנת יוסף (ח"ט סי' קי וח"י סי' עה) באדם ששרשי שערותיו חלשים, או אדם שבכל פעם שפושט בגד הסמוך לגוף גורר ותולש שערות מגופו, או כאשר פושט את גרביו נגררים ונתלשים עמם פיסות עור דקות ורגישות. וכן התיר הגר"ע יוסף בשו"ת יביע אומר (ח"ה סי' ל).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל