לתרומות לחץ כאן

הסבר קצר להיתר עסקה

שאלה:

שלום לכבוד הרב ! :)
אני לומד הלכות ריבית מספר של הרב משה פנירי שליט"א בשם אפיקי מים יש סעיף שאני מרגיש שאני מבין חלקית אך לא בטוח שאני מבין ב100 אחוז אשמח אם כבוד הרב יוכל לבאר לי יותר את הסעיף אני אצטט מהספר את הסעיף:
"רשאי נותן העיסקא להתנות עם המתעסק ,שלא יהא נאמן לפטור עצמו בטענת הפסד על הקרן כי אם על פי שני עדים ידועים, אולם להתנות על הרווח שלא יהא נאמן לומר שלא הרוויח כי אם על פי שני ידועים, אסור. אך רשאי להתנות שלא יהא נאמן לומר שלא הרוויח כי אם בשבועה חמורה. (אפיקי מים פרק כג סעיף ח)

תשובה:

שלום וברכה, הסעיף שכתבת עוסק בהיתר עסקה. היתר עסקה – ראובן שנותן כסף לשמעון כדי להתעסק עם הכסף, וכאשר יהיו רווחים בכסף יחלקו ברווחים. לתת את הכסף בהלוואה ולדרוש רווחים, יש בזה איסור ריבית. אמנם אם נותן לו את הכסף בתורה פיקדון, הרי שהכסף של נותן המעות, ולכן מותר לו ליטול רווחים, מאחר והמעות שלו נשאו פרי. אלא שאם יארע הפסד למעות שלא באשמת שמעות – המתעסק, אין חייב לפרוע את המעות לראובן – נותן המעות, מאחר ואינו לווה על המעות אלא שומר, ושומר שאירע הפסד שלא בפשיעתו – פטור. אך כדי לעגן על הקרן, יכול ראובן להתנות שלא יהיה נאמר שמעון לטעון טענת הפסד, אלא אם יביא שתי עדים מסוימים כדי שיעידו על הפסד המעות. ורק אז ייפטר שמעון מתשלום הקרן. ומאחר ויהיה קשה להביא דווקא את אותם עדים שיעידו, אזי הסבירות של הפסד הקרן הוא נמוך מאוד. כמו כן גם על הרווח צריך להוכיח שמעון המקבל כמה הרוויח, או להביא ראיה שלא היו רווחים. ועל הרווחים אסור לעשות תנאי שיאמינו דווקא לעדים מסוימים. אלא על הרווחים יכול שמעון להישבע שלא היו רווחים, ואז ייפטר שמעון מתשלום הרווחים. בהצלחה רבה והמשך לימוד נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל