קריאת שמע שעל המיטה

שאלה:

שלום כבוד הרב,

אתמול התחלתי לקרוא קריאת שמע שעל המיטה.

ויש לי קושי בקריאת הקטע הזה:
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם הֲרֵינִי מוֹחֵל וְסוֹלֵחַ לְכָל מִי שֶׁהִכְעִיס וְהִקְנִיט אוֹתִי אוֹ שֶׁחָטָא כְּנֶגְדִּי. בֵּין בְּגוּפִי בֵּין בְּמָמוֹנִי בֵּין בִּכְבוֹדִי בֵּין בְּכָל אֲשֶׁר לִי. בֵּין בְּאֹנֶס בֵּין בְּרָצוֹן בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד בֵּין בְּדִבּוּר בֵּין בְּמַעֲשֶׂה. בֵּין בְּגִלְגּוּל זֶה בֵּין בְּגִלְגּוּל אַחֵר לְכָל בַּר יִשְׂרָאֵל וְלֹא יֵעָנֵשׁ שׁוּם אָדָם בְּסִבָּתִי.

אני רוצה להמשיך לקרוא כל יום קריאת שמע שעל המיטה.

יש הרבה דברים שאנשים עשו ואני סולחת עליהם (רוב הדברים). אבל יש דברים שאני לא יכולה לסלוח עליהם כי הפגיעה הייתה כואבת….

ומכיוון שאני לא באמת יכולה לסלוח על הכל זה מרגיש לי שאני מבטיחה לבורא עולם (הפסוק הזה זה נדר?) משהו שאינני מסוגלת לעשות בגלל שנפגעתי מאוד קשה מאנשים…. (יש פגיעות שיושבות לנו שנים על גבי שנים בלב וכל הזמן מתעורר הכעס לגביהן, זה לא פגיעות שאפשר לסלוח).

אז מצד אחד אני לא יכולה באמת לסלוח. ומצד שני זה חלק מהקריאה …

ויש עוד משהו שבעצם לפעמים מישהו פוגע בי באופן ממש קשה שיושב לי בראש וכואב לי בלב… תחושת אי צדק כזו של 'למה הוא עשה לי ככה?!' 'ככה לא מתנהגים?!' 'אני לא הייתי עושה דבר כזה למישהו!'
ואני כן באיזשהו מקום מקווה שבורא עולם רואה ו"יעניש" את מי שפגע בי… ואז בברכה הזו אני פשוט אמורה לסלוח למי שפגע מבלי שהוא "ישלם" על מה שעשה לי? איפה הצדק? איפה ההוגנות? גם פגע בי וגם יצא מבלי "לשלם"?

אודה לתשובה מקיפה ולעצה טובה ממך,

אני מאוד רוצה לקרוא לפני השינה אבל הסוגיות למעלה מקשות עליי את הקריאה.

האם יש נוסח אחר שאוכל לקרוא?

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה כאב לקרוא עם איזה מטען את הולכת בלב, זה חבל ומיותר, למעשה אני מנסה להזכר אם מישהו פגע בי פעם ולא מצליח… נראה לי שהנושא של הפגיעה הוא יותר בא מתוך האדם עצמו, כלומר אתה בוחר אם להפגע או לא, ואיזה משקל לתת לדברים, ולכן חבל מאוד להביט כך על העולם, בסך הכל האנשים טובים, וגם אם לפעמים הם שוגים בהתנהגותם, בסך הכל כולם רוצים להיות טובים ויש להעביר הלאה ולשכוח. התובנה הזו היא הבסיס לחיים נעימים ויפים, בלי קשר לענין הדת בכלל. לעצם שאלתך, ראשית אין חיוב לומר את הקטע הזה, את יכולה להתחיל ישר בשמע ישראל, אבל גם אין בעיה לומר זאת גם אם את עדיין לא מרגישה שזה מקיף בכל המקרים, אדרבה אם תאמרי כל יום זה ישפיע עליך להרגיש זאת באמת.

Join the Conversation

2 Comments

  1. תודה רבה על התשובך,

    שמחתי לקרוא את תגובתך, אכן אני בחורה רגישה מידי (גם כלפיי וגם כלפי הסביבה כמובן), ואם הייתי יכולה לבחור, הייתי בוחרת להיות פחות רגישה (מנסה כמובן לעבוד על זה, לא הכי מצליח לי אבל מנסה ומשתדלת)

    על רוב הפגיעות ה"רגילות" אני בהחלט סולחת וזה אפילו סליחה טבעית שעם הזמן כבר שוכחים ואם נזכרים זה לא מפריע בכלל…
    אבל יש פגיעות מהותיות יותר שהשפיעו על אורח חיי

    רציתי גם לדעת האם הפסוק הזה זה בעצם נדר לבורא עולם?

    וזו גם שאלה כללית כי יש עוד דברים שאנחנו קוראים ובפועל לא מיישמים (בין אם זה קשה לנו או בין אם זה לא אפשרי)?

    תודה רבה על תשובתך

  2. אין כאן נדר, זו אמירה כנה מתוך רצון לממש ככל שניתן. אם תחשבי על כך כל ערב תראי שזה גם באמת יפעל בנפש. החשיבה החיובית גם אם היא כפויה ואינה טבעית, היא מחלחלת לתוך הנפש.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

חפשו מאמר

מדריכים הלכתיים

חפשו מדריך הלכתי

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל