שלום לכבוד הרב.
אשמח אם הרב יעשה לי ולשאר הקוראים סדר בעניין מצה שמורה. האם זה מחשש חמץ יש להקפיד או מדין 'ושמרתם…' וכו'. או שני הטעמים גם יחד?
והנפקא מינא למעשה, אם למשל לא נותנים לילדים מצה שמורה האם רבנות רגילה (כמו מצות אביב) זה טוב? האם יש עניין להקפיד על בד"ץ לא שמורה?
השאלה היא: והרי יש מצות לא שמורות של עדה חרדית. אז אם האדם לא מקפיד לילדיו על שמורה, אז למה שיקח בד"צ ויותר ביוקר? הרי לכאורה אין הבדלים בין הכשרויות אם זה לא משעת קצירה, לפחות לדעת הספרדים שלא חוזר וניעור (וכן אין עוד 30 חומרי גלם כמו בכל השנה).
אינני מכיר מצות לא שמורה של בד"ץ העדה החרדית, וודאי יש ענין בכשרות מהודרת, בכלל לא ברור שהבעיה זה רק תערובת חלקיקים, יכול להיות יותר מזה, וכן יש מחלוקת גדולה ביבש ביבש לספרדים אם יש חוזר וניעור, כמו כן לציין שגם מי שקונה בכשרות שאינה מהודרת יפריש שוב חלה ותרומות ומעשרות.
בודאי שיש מצות עדה חרדית לא שמורה. קוראים לה מצה מיוחדת. ואין שם את המילה שמורה, וכן היא זולה יותר. בדקתי איתם בעבר ונכון הדבר היא לא שמורה.
לכאורה מדבריכם נרא שאין לכם ידיעה שיש בעיות בכשרות הרגילה חוץ מעניין חלקיקים. ובעניין חוזר וניעור לדעת הרב עובדיה שאנחנו הולכים כפסקיו אין חוזר וניעור כלל.
אין לי ידיעה ספציפית, אבל יש לי כלל בעידן המתועש שאני נמנע מלאכול כל מוצר שאינו בכשרות מהודרת.
מחילה מכבוד הרב: אבל לעניות דעתי אם אין ידיעה על בעיה זה לא ראוי ולא נכון לכתוב את המשפט הבא: "אבל כל מי שיש לו יכולת לא יקל בזה" על כל פנים הרב יכל לכתוב אין לי ידיעה בנושא. ושוב מחילה מהרב על הביקורת, אוהבים אתכם.
נ.ב
כרגע לאחר חיפוש ראיתי את אותה שאלה בדיוק ששאלו את גאון ישראל הרב בן ציון מוצפי:
שאלה – 195941
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
חג שמח וכל הישועות.
אם לא מקפידים עם הילדים הקטנים על מצות שמורות, האם אפשר לקנות להם מצות רבנות (כמו אביב) אפילו שבכל השנה אוכלים רק בדצ?
תשובה
בהחלט כן, כי המצות שם כשרות לפסח לחלוטין. הייתי שם וראיתי.
קישור לזה: http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=195941
אני עדיין בדעה שלא לקנות כשרות שאינה מהודרת, ומי שקונה יפריש חלה ותרו"מ. אמרת שיש עדה חרדית.
אין לי בעיה עם החומרה של הרב, השאלה אם נכון לכתוב שאין להקל, האם מותר להורות לציבור איסור על מה שמותר?
כאשר כך אני חושב, זו חובתי. יישר כח.
עוד בהמשך לחיפוש בעניין מצאתי מהשיעור של הראשון לציון שליט"א בשיעורו ביזדים פרשת 'שמיני' ע"ט כך:
"היום כל המצות מכונה ללא יוצא מן הכלל – עם הכשר כמובן – אפשר לאכול בפסח"
קישור: https://moreshet-maran.com/wp-content/uploads/2019/03/%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%99.indd_.pdf
אין בדין ודברים שלנו הוראת איסור כאחד ששאל רב ואסור לא לעשות אחרת?
לא אין כאן חשש כזה, כל אחד יעשה כהוראת רבותיו וכפי הבנתו. חג שמח.
השאר תגובה