לתרומות לחץ כאן

שהכל על מאכל פוטר משקה?

שאלה:

האם ברכת שהכל על משקה פוטרת מאכל וכן להיפך

תשובה:

הכלל הוא שכל שני דברים מאותה הברכה נפטרים זה בזה, ובתנאי שהיה בדעתו בשעת הברכה על שני הדברים. ואין הבדל בין מאכל ומשקה, גם מאכל פוטר משקה, וגם משקה פוטרת מאכל. ולכן גם המברך על המשקה ומתכון לפטור את המאכל, המאכל נפטר.   כמו כן המתארח בבית חבירו, וחבירו מגיש לו משקה והוא בירך עליו שהכל, ואחר כך חבירו מגיש לו כיבוד שברכתו שהכל, כיון שהוא בירך על דעת כל מה שיגיש לו בעל הבית והוא אינו יודע מה בעל הבית יגיש לו הרי הוא נפטר בברכת שהכל על כל הכיבוד שהגיש לו בעל הבית.   אולם אם בירך על המשקה ולא היה בדעתו לאכול, ואחר כך חזר בו והחליט לאכול, צריך לברך שוב ברכת שהכל.   כמו כן אם בירך שהכל ובעל הבית מגיש לו מאכל נוסף שברכתו האדמה, למרות שבדיעבד שהכל פוטר את ברכת האדמה, כאן יש לברך שוב ברכת האדמה.   אולם אדם שבדעתו לאכול ולשתות לכתחילה יש לברך על המאכל ולפטור את המשקה, ולא להיפך כיון שהמאכל הוא יותר חשוב. , המאכל נפטר בברכת השהכל של המשקה ולהיפך, והמנהג לברך על המאכל ולא על המשקה כיון שהוא חשוב יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל