שלום רב,
הכל בידי שמים. אין עוד מלבדו.
אלו שני המשפטים שמלווים כל יהודי.
דהיינו: אף אחד לא יכול להזיק לי או להרע לי אילולי שנגזר עלי כך וכך. גם אם למזיק ישנה בחירה אם לבחור ברע ולהזיק או לבחור בטוב ולא להזיק, בכל זאת, הכל מתחיל מכך שנגזר עלי להנזק. ולולי זה, אף אחד לא היה יכול לנגוע בי לרעה, כיון שהכל משמים, ואם נגזר עלי לחיות בטוב, מי הוא זה שיכול להפר את רצון ה' ולהזיק לי. וידועה סגולתו של מרן הגר"ח מוואלזין של אין עוד מלבדו וכו'.
עד כאן הכל מצויין, כך גדלנו וכך חונכנו. עד שידיד הראה לי את דברי האוה"ח הקדוש עה"פ "וישמע ראובן ויצילהו מידם"… שם נאמר בדיוק להיפך, דהיינו: אדם בעל בחירה [בשונה מבעלי חיים], יכול להרוג אדם ע"י בחירה ברע אפילו שעל אותו אדם לא נגזרה מיתה… וכאן הבן שואל למה ומדוע? ואיך זה יתכן שאדם יכול לפעול היפך מרצון ה' שלא גזר על הנהרג מיתה? האם המשפט "הכל בידי שמים" לפי דעת האור החיים הוא לא כפשוטו, או שדברי האור החיים הם לא כפשוטם?
אשמח לביאור והסבר בנושא.
תודות!
אם כך יש ביהדות מקום לפחד גשמי.
פחד ששיטת האוה"ח נכונה כהבנתינו. ופחד שנכללנו בקטגוריה הזו של אלו שנופלים לפגעי הטבע.
קצת קשה להאמין.
אולי אפשר לומר שישראל מעל המזל כי כאשר יהודי מתעלה על טבעיו הוא ממילא מוגן כי נכנס מידה כנגד מידה להגנה העל טבעית.
אך עדיין איך ניתן להבין שיוסף הצדיק לא היה מוגן?
אולי כי בדרגתו חטא בלשוה"ר כלפי אחיו ומולם סרה ההגנה מידה כנגד מידה שלא התעלה על טבעו???
ובעצם טבע= מידת הדין
ואולי ניתן להסיק כי בכל תחום בו האדם נוהג מעל הטבע
או לפנים משורת הדין
הוא זוכה להנהגה דומה איתו
ומכיון שיוסף הצדיק נהג עם אחיו בדין הביא את מידת הדין עליו.
ולכן אולי ניתן להבין כי האוה"ח הקדוש התכוון שבנ"א יכול להכניס את חברו לגדר של 'כלל סכנה' ששם מידת הדין מתוחה
(המשך)
אולי זה על אותו משקל שניתן לשאול על לשוה"ר.מדוע הוא פוגע במי שדברו עליו?! מסכן…גם דברו עליו, גם שמו אותו תחת מידת הדין…
אם צדיק שלם יצא נקי
אם בינוני-הסתבך…
וכן לגבי עין הרע ועוד
1. אכן הכח הכי גדול ביהדות הוא כח האמונה בטוב ה'! לפי הבעל שם טוב זו גם מצות האמונה, ובנפש החיים מאריך מאוד לבאר את היסוד הזה, שהקב"ה נוהג עם האדם כפםי שהוא מאמין בו, ה' צילך על יד ימינך, הנהגת ה' היא כמו צל, הרמת את היד, גם הצל מרים אחריך, ולכן כאשר אתה מאמין שה' משפיע טוב הוא אכן ישפיע לך טוב. ואף דוד אומר לולי האמנתי לראות בטוב ה' בארץ חיים קווה אל ה'!
2. אכן ר' אלחן וסרמן מאריך בחידושי אגדות להסביר שרק יעקב מרוב צדקותו נידון במידת הדין צרופה ללא שיתוף רחמים, וכפי שסבר ה' לברוא את העולם מתחילה במדית הדין, ולכן חשש שמא יגרום החטא.
לשון הרע לא יודע לי שמזיק לזה שדיברו עליו, עין הרע זה אכן קשור לנושא הזה, יש מבארים שמדובר באדם שאכן מגיע לו להנזק, ויש שמבארים שיש כח להזיק וכל אחד לשיטתו.
מחילה מרבינו. דומני כי נעלמה ממנו מאמר "לשה"ר הורגת שלושה" ונוב עיר הכהנים ראיה
נראה כי ה"יהי רצון" בסוף ברכות השחר מבקש הצלה מה' בנושא הזה של לא להכנס להנהגה של מידת הדין:
"שתצילני…מאדם רע, מפגע רע, מעין הרע, מלשון הרע, ממלשינות, מעדות שקר, מעלילה, מחליים רעים (ומגיפה), ממקרים רעים, מדין קשה ומבעל דין קשה…"
השאר תגובה