תורת החסידות ודרך המתנגדים

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים הקדושים מעמידי העולם!!!!

רציתי וחשקתי מאוד לדעת ולהבין מהי דרך ה' ע"פ תורת החסידות שמנוגדת לגמרי להפך מהדרך שהייתה עד אז או בשם המודרני "המתנגדים"

הדבר מאוד חשוב לי לדעת ולהבין את שתי הדרכים הללו

תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה התשובה לשאלה זו אינה על רגל אחת, משום שיש כמה נקודות חלוקות. מה שהכי חשוב לדעת שכמעט ואין מחלוקת בעצם העקרונות, אלא בהדגשים השונים. החסידות בנויה על כמה עקרונות: א. חיבור חזק מאוד לצדיקי הדור. כלומר, התפיסה החסידית בעצם אומרת שכל עבודת ה' של האדם, תפילותיו, שבתותיו וחגיו, הכל בעצם צריך לינוק מרבו שבחר לו למנהיג. הדבקות בגדול ישראל, היא הדרך לדבוק בקב"ה ולהתעלות בעבודת ה'. האדם עצמו הוא נמוך מאוד ורחוק מאוד, ועל ידי דבקותו ברבו מושפעת עליו רוחניות מהרב והחיבור לרב מקדש את נשמתו ומחברה לשורשה. בעיני המתנגדים זו תפיסה זרה ביותר, האדם עומד לפני אלוקיו, עם מעשיו הטובים ושאינם טובים, והוא לבדו שנותן דין וחשבון, ואף אחד לא יוכל לסייעו בזה, ומה שאדם קנה לעצמו זה מה שיש לו ולא יותר. שוב זה נושא של הדגשים שכן יש לנו מקורות קדומים ביותר על חיבור לרבנים ועל סגולת תפילותיהם, ועל עשה לך רב. השאלה היא האם זו חזות העבודה, או שזה עוד אחד מהכלים הנדרשים מתוך כל המכלול. ב. יש התייחסות אחרת לגמרי לכל הנושא של לימוד התורה, והוא משמעותי לכל הענין. בעיני החסיד כל הנושא שלנו כרגע הוא דבקות בה', ממילא הלימוד הוא כדי להיות דבוק בו ואינו תכלית בפני עצמה. אלא המתנגדים הלימוד הוא תכלית בפני עצמה, אחת מן המצוות, ויש חובה לדעת את התורה ולהבינה לעומקה, ולימודה חייב להעשות באופן זה, עם תוכנית לדעת ולהבין ולהחכים. כמובן כלל המצוות נועדו לקרב בין ישראל לה', אבל כל מצוה יש לה גם מטרה תכלית ואופן קיום שהם נושא מרכזי ולא שולי. שוב, הכל מוסכם על שני הצדדים השאלה היא בדגש. המתנגדים ישקיעו באיכות הלימוד בעוד החסיד ישקיע ברגשות הלב תוך כדי הלימוד, מה שיכול לבוא חשבון עם האיכות, כי מה בעצם משנה אם כבר למדתי את הדף הזה או לא ואם אני זוכר את הדף של אתמול, השאלה התחושה שהלימוד עושה לי. כמובן זו התייחסות קיצונית לחידוד הדברים. חובת ידיעת התורה היא מצוה מפורשת שכולם מכירים בה ושואפים לה, אבל בהדגשים יש שוני. לכן, טיש חסידי שבעיני החסיד הוא פסגת העבודה השבועית כי הוא יוצר המון רגיש קירבה, אצל המתנגד יתפרש כביטול תורה… שתי הנקודות האלו עמוקות רחבות ומסתעפות, ונגענו בהן בקצרה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. רבי של חסידות הוא גם נשמה כללית וחסידיו הם ענפיו כלולים בנשמתו . ולכן הוא מעלה את תפילתם ותורתם להשי"ת ובאותו מידה גם אחרי מאה ועשרים ממליץ הרבי על חסידיו ועוזר להם עד שמגיעים אל תיקונם. (משה רבינו גם היה נשמה כללית של כל ישראל. ורבי הוא נשמה כללית של חסידיו.) חוץ מזה שבחסידות שמו דגש שכל מצוה ועבודה ולימוד יהיה בכל החיות והכח.
    עוד למדו בחסידות שאפילו שינה ואכילה אם עושים זאת כראוי כדי שיהיה כח לעבדת ויתברך הרי זה גם עבודת השם. וכן למדו בחסידות שאפילו מי שלא מבין תורה ועושה מצוות ומעש"ט בחיות בלי פניות להשםיתברך הוא מאוד חשוב אצל קודשא בריך הוא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל