לתרומות לחץ כאן

האם יש מצוה לשרוף את החמץ בזמנו?

שאלה:

א) ממתי מותר לשרוף חמץ? בזמן "היתר-אכילה" זה לא נחשב לבל תשחית? או שמא כיון שהוא כרגע לא עומד לאכול את זה אין לו חיוב לדאוג שזה יאכל וממילא גם לא יצטרך להמתין לסוף זמן אכילה? וא"כ – הדרא קושיא לדוכתי. א' יפסיק לאכול מהערב שלפני והשני מארוחת צהריים… אז מתי בדיוק מתחיל ההיתר?

ב) בהלכה מבואר שאם אדם נותן אוכל לעופות או לדגים עליו לדאוג שיסיימו הכל ולבער אחריהם עם בוא זמן האיסור אך מדוע? ככל שמדובר בבהמת הפקר ובנתינת החמץ הוא הרי מפקיר זאת אז שיאכלו מתי שירצו ושיהיה להם בתאבון! בזמן הנתינה עדיין החמץ לא אסור בהנאה ובזמן איסור ההנאה זה כבר לא חמצו!

תשובה:

שלום וברכה
  1. ככל שאדם יודע שאין לו מה לעשות עם החמץ הזה יותר, הוא לא רוצה לאכול אותו יותר, יש יותר ממה שיאכל, אין לו שכנים שמעונינים בדבר כזה, כבר אין זה בל תשחית ומותר לשרוף גם יום קודם. אמנם לכתחילה כתב בהגדה של פסח מועדים וזמנים בהל' ביעור חמץ עדיף להמתין ליום, שמא בכל זאת יהיה לו בכך שימוש וכך ימנע את השחתת המזון. טעם נוסף נתן לכך, ע"פ דברי המנחת חינוך הידועים שדן האם יש מצוה בשריפת החמץ או שזו רק האפשרות להמנע מאיסור חמץ, ונפקא מינה אם ראוי לאדם שלדאוג שיהיה לו חמץ לשרוף, שכן להצד שיש מצוה בשריפה ודאי אין מצוה זו נוהגת אלא בזמנה ולא יום קודם.
  2. יש הבדל בין בהמת הפקר שאתה נותן לפניה ברחוב שזה אכן הפקר גמור, לבין בהמה הנמצאת בחצרך שהחמץ נמצא שם והוא עדיין ברשותך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה

    1) לשיטת המנ"ח מה ההגדרה של "בזמנו"? מהבוקר או שמא מסוף זמן אכילה?

    2) האם הסוגיה מדברת רק על עופות ודגים הפקר בשטח שלו ולא בשטח הפקר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל