לתרומות לחץ כאן

מקל מאיר (glow stick) בשבת

שאלה:

כבוד הרב,
האם מותר להשתמש במקל מאיר (glow stick) בשבת ?
מדובר במקל פלסטיק חלול שבתוכו חומר כימי, ובתוך החומר יש עוד קנה חלול מזכוכית דקה המכיל בתוכו עוד חומר כימי אחר. וכשכופפים את המקל, זה עושה סדקים בקנה זכוכית, ושני החומרים מתערבים דרך הסדקים, והנוזל מאיר לכמה שעות.
https://en.wikipedia.org/wiki/Glow_stick
חשוב לציין שהנוזל לא מתחמם על ידי זה, התגובה כימית בין שני החומרים עושה אור מבלי חום.
עכשיו, 1) האם מותר לכפוף ול'הדליק' את המקל בשבת, וביום טוב ? הן מצד מבעיר (האם מצאנו הבערה 'קרה' האסורה רק מצד אור) או אולי מבשל, הן מצד מכה בפטיש (שזה אולי נחשב "גמר מלאכתן" של המקלות האלו), וכו'.
2) האם מותר לשאת את המקל ביד? הן משום א. איסור מוקצה את"ל ש1 אסור. והן מצד ב. שבדקתי שהאור מתחזק קצת על ידי שפשוף וחום היד על המקל ('מבשל'? 'אתי לחתויי', או, לפחות, ניחא ליה בחום היד כך שהאור יותר חזק, אע"פ שע"י כך נגמר יותר מהר ?…)

תשובה:

שלום וברכה. ידועה שיטתו של הגרש"ז אויערבך [מאור האש השלם עמ' שנו ועוד], שהאיסור בהדלקת נרות שבת הוא איסור מוליד, לא מבעיר ולא בונה, וסברא זו ודאי קיימת גם במקל אור הזה שאתה מתאר, כאשר על ידי עירבוב החומרים נוצרת ריאקציה כימית שמאירה, ולכן נראה שהדבר אסור בשבת. יש לדון בזה גם מצד מתקן מנא שהזכרת. מפאת השבת הקרבה מאוד אני מקצר, שבת שלום.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה, יישר כחכם.
    ובבקשה, מה עם השאלה השניה? (לטלטל את המקל ה'דלוק' כבר)
    אם כל האיסור אך משום מוליד, מסתבר שמותר: מה מצינו ביום טוב שאסור להדליק אש אבל מותר להגביר, אף כאן יהיה מותר 'לחתויי' (=לשפשף המקל) אף במתכוין, ואין צריך לומר שאין חשש משום חום היד.
    האם זה נכון ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל