לתרומות לחץ כאן

דמי טיפול במקרה של ביטול כרטיס טיסה בתקופת הקורונה

שאלה:

אדם רכש כרטיסי טיסה למשפחתו לארגנטינה,לקראת פסח,כרגע בגלל המצב רוצה לבטל הכרטיסים,חברת התעופה מוכנה לבטל ללא הקנס המקובל.
אני כסוכן מבקש דמי טיפול על ההזמנה,הכרטוס והביטול,סך של 100 $
מדובר בעיסקה של 3,000 $.
אני מוחזק בכסף ובכל מקרה צריך לחכות עד שחברת התעופה תחזיר את הכסף,והשאלה האם מותר לי על פי דין לקזז את דמי הטיפול מההחזר?
הלקוח טוען שלא אמרתי לו מראש שאני גובה דמי טיפול. אבל כל אדם יודע שסוכן עובד בתמורה ובמידה והעיסקה מתבטלת עליו לשלם,סכום קטן יחסית עבור הזמן והעבודה.
מה דעת ההלכה במקרה הנ"ל?

תשובה:

שלום וברכה, בכל עסקה שמשלמים גם דמי תיווך, והעסקה התבטלה בגלל סיבת צדדית, חייבים לשלם למתווך גם אחרי ביטול העסקה. אמנם במקרה שלך – בסוכן נסיעות – הנוהג הלקוח לא משלם דמי תיווך, והשכר של הסוכן הוא מהחברה (כך זה בארץ ישראל), ולכן הסוכן לא יכול לדרוש דמי תיווך או שכר טרחה מהלקוח. הסוכן הוא עובד של החברה ולא של הלקוח. והלקוח שילם עבור הנסיעה, וכשהנסיעה בוטלה זכאי למלוא התשלום. בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כיום רוב חברות התעופה הפסיקו לשלם עמלות לסוכני הנסיעות!!!
    ואנחנו מגלמים את עמלתנו במחיר שאומרים ללקוח.
    בנוסף במקרה הזה הלקוח ביקש שנטפל בהחזר הכסף
    גם זה כרוך בעבודה וטירחה מצד הסוכן,ועל כן כששאל לגבי דמי הביטול,אמרנו לו שמקרה הנ"ל חברת התעופה אינה גובה את קנס הביטול ואנו הסוכנים מבקשים 100 $ כדמי טיפול בהחזר,במידה והוא לא מסכים שיפנה ישירות לחברת התעופה לקבל את ההחזר.
    נא לענות בהתאם לפרטים הללו

  2. שלום, כאשר אתם לא מתנים על שכר תיווך, אלא מראים פנים ללקוח שמחיר הטיסה הוא כו"כ, ואתם גובים מתוך התשלום דמי תיווך (ואין בזה איסור הלכתי), במקרה כזה כאשר הטיסה בוטלה, צריך להחזיר תשלום מלא, מאחר והמחיר שולם עבור טיסה, ולא הותנה שמפרישים תשלום לתיווך.
    אם אתם אומרים שהתשלום עבור גביית טיפול בהחזר התשלום, מסתבר אין עליכם חובה לטרוח בהחזר תשלום, ולכן הלקוח ייבחר אם לטרוח לבדו, או לפעול דרכיכם ולשלם דמי טיפול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל