לתרומות לחץ כאן

יין פוטר שאר משקים – דוקא כשהיו לפניו

שאלה:

שלום
במשנ"ב סימן ר"ו ס"ק כב מובא שאם ברך בסתמא על מין מסוים, אם הביאו לו מין אחר בעוד שלא כלה מין הראשון לא יברך שוב.
לעומ"ז בסימן קעד לגבי ברכת היין הפוטרת את המשקים נאמר במשנ"ב שם במקרה שברך על היין ושאר משקים היו לפניו או שהיה בדעתו עליהם זה פוטר, והשאלה שלי למה שם לא נאמר שגם על שאר משקים בדיעבד כיון שברך בסתמא יפטור אותם אפ' אם לא היו לפניו או בדעתו, כמו שראינו בדומה לזה בסימן ר"ו הנ"ל?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה ההבדל הוא פשוט, בסי' רו מדובר שבירך את הברכה המיועדת, אין הבדל בברכה בין תפוח עץ לאגס וכדומה, ולכן כל זמן שהוא עסוק באכילה לא בטלה ברכתו וכיון שבירך בסתמא ודרכו של אדם לבוא מאכילה לאכילה אינו מברך שוב, אבל בסי' קעד מדובר שבירך על יין בורא פרי הגפן שזו ברכה שאינה מתאימה לשאר משקים, אלא שיש כלל של עיקר וטפל שעל פי כל המשקים טפלים ליין, לענין הלכה זו יש גדרין שונים וצריך שיהיה לפניו או שיהיה דעתו לכך בפירוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל