עוגיות מצה עשירה

שאלה:

לפני כל חג פסח ישנם עוגיות מצה עשירה פפושדו. שאלתי נוגעת כלפי טיב ורמת ההכשר שלהם לכל ימות השנה שכן השמועה אומרת שההכשר הוא רק רבנות בגלל פסח שכן החברה עצמה היא בהכשר בדץ עדה חרדית וכדו' כל השנה.
וכן האם ניתן לסמוך על זה ולהשתמש במוצר בערב פסח אחרי זמן ביעור חמץ לכל הפחות לילדים.

תשובה:

שלום רב לדעתי לא כדאי לאכול, גם לא בערב פסח, ויש לחשוש שהם חמץ גמור. בנוגע לעצם הנושא של אכילת מצה עשירה בפסח, ידוע שנחלקו השולחן ערוך והרמ"א, מנהג האשכנזים לחשוש שמא מי פירות מחמיצים מיד אלא שדינם כחמץ נוקשה שאין בו חיוב כרת, וכשיטת רש"י בענין, ואילו השולחן ערוך נקט כדעת הסוברים שמי פירות אינם מחמיצים כלל. ראה סי' תסב סעיף ד. הבעיה הגדולה היא, שכידוע, כאשר יש מי פירות מעורבים במים, הם ממהרים להחמיץ הרבה יותר ממים לבד, ובמהלך אפיית העוגיות תמיד יש מעט מים בכלים וכדומה וקשה מאוד להשגיח על כך. אלא שבביאור הלכה בסי' תסב הביא שיש סוברים שאם יש במי פירות פי שישים כנגד המים מותר לאפות כך לכתחילה, אך רבים אוסרים, כמובא בשדי חמד מערכת חמץ ומצה סי' יג ס"ק י בשם השל"ה ומשנה למלך ועוד, לכן כדאי להמנע, ידוע שהגר"ע יוסף הקל בזה, אף ששמעתי שגם בקרב בני משפחת הרב יש איזה שהוא ויכוח בענין זה מה היתה דעתו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש שם עוד בעיה לפי הידוע לי ששמים שם חומרי התססה כדי שישביח ולכאו' דינם כשמרים שכ' המ"ב שמחמיצים במ"פ. ועי' בשו"ת שמע שלמה של הרב עמאר (כמדו' ח"א) שפסק שלא מחמיץ עי"ש, ולכן מקל שם במצה עשירה, אך לד' המשנ"ב מחמיץ אף במי פירות ללא מים כלל, וכ"ז אפי' לא נחוש למים שנשאר בכלים וכו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל