לתרומות לחץ כאן

שריפת חמץ לאחר ביטולו / שעות דרבנן בערב פסח / קטנים בבדיקת חמץ / הפקר ע"י שליח

שאלה:

לרבנים התחלתי ללמוד הלכות פסח והיה 4 שאלות 1 למה יש לחשוש עם שמתי חמץ לעורבים בתוך החצר שלי ומצאתי שלא אכלו הכול בתוך הפסח שצריך לשרוף מה החשש בזה הרי ברור שאני לא יאכל את זה? 2 בענין שעה רביעית וחמישית ביד ניסן יש מחלוקת האם למדוד מהנץ או מעלות השחר למה שנחמיר הרי הדיון הוא דרבנן וספק דרבנן לקולא? 3למה תינוק שבדק בית או אכל בבית ומעיד שבדק או אכל הכול נאמן וכי קטן נאמן? 4 למה שליח לא יכול להפקיר נכסים הרי בעל הנכסין שלח אותי? תודה רבה סליחה על האריכות!

 

תשובה:

שלום וברכה 1. חכמים לא חילקו לענין חיוב הבדיקה, ובכל מקרה שאדם מוצא חמץ בפסח אין לסמוך על הביטול שנעשה בערב פסח, חייבו לשורפו, לא ניתן לחלק בין חמץ כזה לאחר, אין לדבר סוף. החשש אגב הוא לא ר שמא יבוא לאוכלו בפסח אלא גם שמא לא ביטל יפה בליבו, ראה בענין זה מחלוקת רש"י ותוס' בעמוד הראשון של פסחים ומה שכתבו בזה אחרונים. 2. אכן מעיקר הדין היה להקל בזה מהטעם שהזכרת, אלא שכתב הכף החיים סי' תמג ס"ק כא שמשום חומר איסור חמץ נהגו להדר כשיטה המחמירה. 3. אין כאן דין עדות ולכן מעיקר הדין מועיל גם על ידי קטנים, אלא שלכתחילה יש לעשות על ידי גדולים, ראה משנה ברורה סי' תלב ס"ק ח. וראה מגן אברהם סי' תלז שבמצוה דרבנן האמינום בדבר שהוא בידם לעשות. 4. הפקר היא פעולת חלות, כלומר זו לא רק הרשאה לאנשים לקחת את החפץ, אלא חל בדבר הפקעת בעלות, וזה אחד משימושי הבעלים, אדם שאינו בעלים אין לו כח לפעול פעולה כזו בחפץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל