לתרומות לחץ כאן

האם יש שיעור זמן לברכה ראשונה?

שאלה:

לא מוצא מקור מדוייק, איפה כתוב שלברכה ראשונה אין שיעור זמן?
ידוע לי רק המשנה ברורה קפד ה, ס"ק יז שכותב "…וסברי דברכה הראשונה לא הפסיד כל שלא הסיח דעתו בינתים"

האם יש לזה ראייה שאפילו אחרי 72 דקות ואפילו אחרי זמן של כמה שעות?
מחפש מקור בשולחן ערוך או ברמא, או במשנה ברורה יותר מדוייק מזה.

תשובה:

שלום וברכה שאלה זו מאוד מצויה כאשר אדם יושב ולומד ותוך כדי כך הוא רגיל לשתות מעט מידי פעם, וכאן השאלה מה יעשה, אם יברך ברכה אחרונה על כל כוס, או שרק כאשר הוא מסיים יברך. ויש כאן שתי שאלות, מצד ברכה אחרונה – שהרי כשמברך אחר שיעור עיכול מהכוס הראשונה לא מועילה לה הברכה, וגם מצד ברכה ראשונה בהקשר שאתה שאלת. והבאנו בזה דעת יחיד של המגן אברהם שיש חיוב ברכה וציינו שכל האחרונים חולקים. ראה במקורות.

מקורות:

אדם שאוכל ועבר שיעור עיכול מאכילתו חייב לברך פעם נוספת כשימשיך לאכול, ושיעור עיכול בשתייה הוא קצר מאוד, יש אומרים 12 דק' ויש אומרים חצי שעה, וכך ידוע מהבן איש חי, ואם כן יש לדון במי ששתה וכעבור שעה רוצה לשתות שנית אם חייב בברכה ראשונה. להלכה, המגן אברהם הובא במשנה ברורה סי' קפד ס"ק יז סובר שחייבים לברך פעם נוספת, אולם הרבה אחרונים חולקים עליו בזה, וכן עיקר שאין חיוב לברך שנית כיון שהיתה דעתו מתחילה כך לנהוג. וע"ע מש"כ בזה בס' ציץ אליעזר חי"ב סי' א. אולם, בשו"ת מנחת יצחק ח"ה סי' קב העיר, שמנהג זה אינו ראוי, כי אף שאכן לא חייבים לברך שנית ברכה ראשונה, מכל מקום מפסידים על ידי כך ברכה אחרונה, שכן כיון שעבר שיעור עיכול, הברכה שיברך בסוף לא תעלה לו לשתייה הראשונה, ולכן עדיף לדעתו לברך ברכה אחרונה אחרי כל שתייה וממילא לברך ברכה ראשונה אחר כך. שיטה מחודשת יש בזה להגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל, והובא בספרו יחוה דעת בכמה מקומות, ראה ח"ו סי' יא, שאף שהוא מברך ברכה אחרונה על הכוס הקודמת הוא אינו מברך ברכה ראשונה על הכוס הבאה, כיון שלא הסיח דעתו מהשתייה בכך שבירך ברכה אחרונה, וכל רצונו לא היה אלא לברך בתוך שיעור עיכול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל