לתרומות לחץ כאן

גט בניתן בעת שיכרות

שלום, האם גט שניתן בשעת שיכרות תקף? ואם כן האם יש הבדל בין שיכור קלות לשיכור כלוט בתוקפו של הגט? תודה

תשובה:

שלום רב,

אם הוא רק שיכור קלות ויודע עדיין מה שנעשה עם עצמו, הגט כשר אולם אם הוא שיכור כלוט ואינו מודע למעשיו ברור שהגט בטל. ראה בשו"ע אבה"ע סי' קכא סעי' א' שכתב: "צריך שיהיה בדעתו בשעה שמצוה לכתבו. לפיכך אם אחזו רוח רעה בשעה שמצוה לכתבו, אין כותבין אותו אפילו לכשיבריא. וכן השיכור, שהגיע לשכרותו של לוט, ואמר: כתבו, אין כותבים ואם לא הגיע, הרי זה ספק". כלומר, משמע שאם עדיין לא הגיע לשכרותו של לוט עדיין זה ספק. וראה שם בבית יוסף שכתב:

"ולפי זה אם נשתכר הרבה אף על פי שברי לנו שלא הגיע לשכרותו של לוט כלל הוי ספק ולפי גירסת רבינו דוקא כשנשתכר כל כך עד שאנו מסופקים אם הגיע לשכרותו של לוט אז הוי ספק אבל אם ברי לנו שלא הגיע לשכרותו של לוט כלל אף על פי שנשתכר הרבה כותבין על פיו ואפשר דלגירסת רבינו (=כוונתו לטור) כל שנשתכר הרבה מספקינן ליה באם הגיע לשכרותו של לוט: ודע דבפרק ד' (הי"ח) מהלכות אישות כתב שכור שקידש קידושיו קידושין ואף על פי שנשתכר הרבה ואם הגיע לשכרותו של לוט אין קידושיו קידושין ומתיישבין בדבר זה עכ"ל. ולגירסת ספרינו דמשמע מינה שכל שנשתכר הרבה אף על פי שברי לנו שלא הגיע לשכרותו של לוט כלל הוי ספק קשה דגבי קידושין משמע דכל שלא הגיע לשכרותו של לוט לא מספקא ליה אלא קידושי ודאי הוו מדכתב סתם קידושיו קידושין. ואפשר שמה שכתב ומתיישבין בדבר זה קאי נמי ארישא דלישניה שכתב קידושיו קידושין כלומר מתיישבין לראות ענין שכרותו אם ראוי לסמוך על קידושיו לגמרי אם אין ראוי לסמוך עליהן אלא דוקא להחמיר ולא להקל. ועוד יש לומר שמה שכתב הרמב"ם בגיטין ואם לא הגיע היינו שאין ברור לנו שהגיע כלומר דמספקא לן אם הגיע אם לא הגיע וזה עולה כגירסת רבינו".

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל