לתרומות לחץ כאן

בל תשחית לצורך

שאלה:

מצאנו מנהג בשו"ע לשפוך יין מהבדלה וכן לכבות האש ביין. וצ"ע מדוע לא חשו לבל תשחית. ולכאור' גם לצורך יש בל תשחית כי ראיתי בגמ' במס' שבת בדף נ' גבי לפצוע זיתים. וכן במס' ברכות דף נ' גבי ממשיכין יין לפני חתן וכלה מבואר דווקא כשאין הפסד לאוכלין אף שהוא לצורך שמחת חתן וכלה

תשובה:

שלום וברכה אכן, בכף החיים הביא מדברי רבים מהאחרונים שדחו את המנהג המובא ברמ"א לשפוך יין על הארץ בהבדלה ולכבות בו את הנר מכח מה שטענת, סברת הרמ"א היא שכאשר זה נעשה לצורך אין בזה השחתה, אבל הקושיא היא מהאיסור להמשיך יין לפני חתנים. יש ליישב בדוחק, ששם אדרבה השמחה היא שמשחיתים בשבילו יין, ויש בזה אות כבוד, ממילא הפעולה במהותה היא השחתה, ואילו כיבוי הנר הוא צורך ספציפי, ויש לעיין ומכל מקום כבר דנו על דברי הרמ"א אלו אחרונים וכאמור.

מקורות:

כף החיים סי' רצו אות ט-יב.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לכאור' עדיין בשביל לכבות את האש לא צריך כ"כ הרבה יין.
    וחשבתי אולי שאני הכא דיש ענין בעצם השפיכה, דהיינו פעולת השפיכה על פי הקבלה משפיע שפע. ואילו בחתנים ההשחתה היא רק הכ"ת בשביל לשמח, אך אין צורך בעצם ההשחתה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל