לתרומות לחץ כאן

מניות בשבת

האם מותר להשאיר את הכסף שלי אל מסחר במנייה או מט"ח ביום שבת כי אני סוחר בבורסה האמריקאית השמח לתשובה לפני שבת קודש שאני ידע במהרה תודה רבה

תשובה:

אין כל בעיה בכך שהכסף מושקע בשבת, ההשקעה נעשתה לפני שבת ומה שערך המניות עולה או יורד בשבת אין בכך כל בעיה, כמו כל רכוש שהשקעת בו והוא קיים אצלך בשבת, אבל כמובן אין לתת הוראות לברוקר שיעשה עבורך מלאכות בשבת, קנייה או מכירה.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. נראה לי שכונת השואל היא לגבי הוראת קנייה או מכירה בבורסה האמריקאית במסחר אלקטרונית, שההוראה הוזנה למערכת לפני כניסת השבת בארץ ישראל, אלא שהוראות הללו אינם מתבצעים מיד, כגון שהבורסה עדיין לא נפתחה, או הגלל שנקב במחיר מסויים (קנייה או מכירה) והשוק עדיין לא הגיע למחיר היעד. במקרה זו, הפעולה יכולה להתבצע כשהשבת כבר נכנסה בארץ. [מקרה דומה ביום טוב שחל באמצע השבוע, ומזין הוראות לקנייה או מכירה בערב יום טוב, שיחולו ביום טוב].

    עי' שו"ת ר' עקיבא איגר (ח"א, סי' קנט) שדן בשאלה, האם מותר לעשות מעשה קנין בערב שבת, באופן שהקנין תחול ביום השבת מעצמו. והאריכו האחרונים בדבריו.

    השאלה היא האם נידון דידן דומה לשאלה שדן בה ר' עקיבא איגר.

  2. שאלה מענינת. לכאורה במקום כזה אכן יש לצדד לאסור. אבל כשזה משהו אוטומטי, מחשב שמחשב מעצמו מה כדאי לקנות ולמכור ומתי, אין בעיה.

  3. יש לציין, שגם במסחר אוטומטי, מעורב בזה פעולות אנושיות, כשבעל החשבון מזין מראש פקודות שונות בצורת הפרמטרים המאושרים למסחר, ואם כן צריך הסבר מה ההבדל בין ב' הציורים.
    נא לתת הסבר ו/או מקורות לאסור לעשות פעולה בערב שבת, שגורם שקנין מסויים תחול בשבת.
    יש להעיר, שמצינו בהלכה מושג של עשיית קנין מעכשיו ולאחר זמן, ולא מצינו שחז"ל הגבילו שגמר הקנין לא תחול בשבת. ומדלא הוזכר דבר זה בחז"ל, יש לומר שאין בכהאי גונא משום עשיית קנין בשבת. וצ"ע.

  4. המקור למה שציינת הוא המקור שציינת, בתשובות רעק"א שדן בזה וכתב שאין בזה הכרע [כשיש מעשה בשבת של קיום תנאי הכריע לאסיור, ובאופן שזה חל מאליו בשבת כתב שאין הכרע] כאן יש צד נוסף לקולא וזה מה שציינתי, כי הפרמטרים לא נעשו באופן ספציפי לשבת, אלא כללים מסוימים שתקפים כל הזמן וגם בשבת.

  5. לפ עניות דעתי אם קבעתי סגירה או קנייה בערב שבת יש שתי אופציות או שזה נעשה על ידי גוי והגוי יש לו הנאה מזה אז מותר
    או שזה נעשה על ידי ישראל חלילה אז אסור
    מה ההלכה

  6. לכאורה לענ"ד כלל אין בעיה לתת הוראה בשבת בגלל שאני לא אחראי אם המחיר יעלה או לא ויתכן שלא יעלה בכלל ולא יקנה
    ואם הוול ספק דרבנן לקולא ותו לא

  7. יש נושא של שכר שבת, ויש נושא של הנאה מפעילות שעושים בשבילך בשבת, לא של פעולה הנעשית על ידך בשבת, כי זה אכן לא על ידך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל