לתרומות לחץ כאן

כשרות לקפה

האם אפשר לסמוך לכתחילה למי שמקפיד רק על הכשר מהודר לשתות קפה של חברת – tasters choice ?

תשובה:

אפשר לשתות, לא צריך כשרות מהודרת לקפה רגיל בלא תוספות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. איך יתכן שלא צריך הכשר, מה עם בישול גויים? ואולי הכניסו תוספי טעם וריח, וגם אם לא, אולי יש בעיה במכונות שבהם הם מכינים את הקפה, שאלות של איסורי הנאה או בשר וחלב וכדומה?

  2. הנושא כאן אינו לגבי מכונות שמשתמשים בהם לדברים אחרים, אלא בקפה נטו ללא טעמים אחרים. בישולי עכו"ם אין כי אינו מיועד לאכילה כפי שהוא ונצרך עוד הכנה.

  3. ראיתי את תשובת הרבנים לענין כשרות לקפה, ולא כ"כ הבנתי את התשובה, הרי בזמנינו אין כמעט דבר שניתן לאכול ללא הכשר, אלא א"כ אושר ע"י רבנים שבדקו ואישרו שניתן לאכול ללא הכשר, משום שכיום אין שליטה על כל הטכנולוגיה ועל פיתוח החומרים והמרכיבים, ואין לנו שום מושג מה עושים עם המוצרים הטבעיים…

    ודוגמא טובה לכך מתהליך עשיית הקפה.

    קפה שמגיע אפילו כגרעין שלם, עבר המון שלבים של עיבוד, וברובם הישרו באלכוהול, ואיך נדע באיזה סוג אלכוהול? כמו"כ במפעל שמייצרים גם קפה עם טעמים, עוברים בליעות גם לקפה בלי טעמים שיכולים להיות איסור וטריפה גמור !!! הן בגלל שלא ניקו היטב, והן ממערכות החימום שמלאים במים וכו'.

    "קפה נמס" – קפה האינסטנט, מיובש במה שנקרא "ספריי דרייר" [spray dryer] – זה מכונה ענקית, ומיבשים בה אבקות שונות בנוסף לקפה, כגון אבקת מרק. וכאן מתחילה הבעיה, משום שלא כל החברות הזקוקות למכונה הנ"ל, יש ברשותם "ספריי דרייר" משל עצמם, ולכן ישנן חברות מיוחדות שמתחזקות המכונות הנ"ל, ומספקות את השירות הנ"ל לייבוש מאכלים מכל הסוגים וביניהם גם קפה, עבור כמה חברות של תעשיית האוכל והשתיה. גם חברות גדולות שכן יכולות להרשות לעצמן להחזיק "ספריי דרייר" משל עצמן, בד"כ מייצרות כמה מיני מוצרים, ומצוי בין המוצרים שמייבשים בספריי דרייר שישנם סוגי מאכלים שיש בהם איסור דאורייתא ממש, וכבר פורסם בעבר מאחד שראה בעיניו איך שמייבשים בספריי דרייר מוצר המופק מ"דבר אחר" – "חזיר".

    באופן עקרוני אפשר להכשיר ספריי דרייר, אבל זה מסובך, יקר יחסית, ודורש מיומנית מיוחדת. מטעם זה הרבה חברות מעדיפים לייחד ספריי דרייר אחד עבור ייצור כשר, שלא להזדקק להכשיר אותו בין ייצור לא כשר לכשר. לאור הנ"ל, מובן שכל מאכל המיוצר בספריי דרייר צריך הכשר מקצועי ורציני.

    ואף אם החברה טוענת שהיא מחזיקה ספריי דרייר מיוחד, ולא משתמשים בו לדבר אחר, מי אמר שהם נאמנים על כך?

    ואף אם טוענים שכשמוסיפים טעמים אחרים זה נעשה אחר שיצא כבר מהספריי דרייר, מי אמר שזה באמת כך ?

    והרי קשה לדעת במאה אחוז מה באמת קורה במפעלי קפה, ודוגמא לדבר, שהיה פעם מקרה שמשגיח של העדה"ח ראה בגרמניה שמייצרים קפה בספריי דרייר שאינו מיוחד לקפה … ואע"פ שהתברר שזה היה סיפור חד פעמי מחמת איזו סיבה זמני, ובאופן עקרוני גם לחברה זו יש ספריי דרייר מיוחד, והם אינם נוהגים באופן רגיל להשתמש בספריי דרייר שאינו מיוחד לקפה, אך קשה לדעת במאה אחוז, וכמו שכתבתי לעיל.

    אני מאוד אשמח אם כבוד הרבנים כאן יודעים אחרת מהעובדות הנ"ל, ונזכה להחכים מחכמתכם, יישכ' גדול !!!

  4. 1. קפה רגיל לא מושרה באלכוהול ואין בו הרבה שלבים. כשר למהדרין ובד"כ גם לפסח

    2. גם בתהליכי הוצאת קפאין כיום כמעט ואין בעיה גם לפסח

    3. הקפה האיכותי היום לא נעשה בספריידרייר אלא בייבוש בהקפאה

    4. גם כאשר נעשה בספריידרייר לא זכור לי מקרה אחד שיש באותו דרייר עוד דברים

    5. הרושם שלי הוא שכפי הנראה לא ביקרת במפעלי קפה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל