לתרומות לחץ כאן

הכשרת מחבת חלבית משמן בשרי רותח

שלום לרב .. מחבת חלבית יבשה, לא בת יומה , שניתז עליה שמן רותח מנקניקיות שטוגנו . האם אפשר להכשיר ? (אשכנזים/ ספרדים) תודה

תשובה:

שלום רב

המחבת כמובן נאסרת בשימוש ויש להכשירה. אם מדובר במחבת רגילה שמשתמשים בה בדרך כלל עם שמן, יש להגעילה ברותחין, כלומר, לוקחים סיר שלא היה בשימוש 24 שעות, ולאחר שהמחבת אף היא כבר לא בשימוש 24 שעות, ממלאים את הסיר במים ומרתיחים על האש, וכשהמים מבעבעים היטב והאש עדיין דולקת מכניסים את המחבת לסיר ומשאירים קצת, ואז מוציאים ושוטפים במים מהברז. פעולה זו תתבצע רק כשהמחבת נקייה לחלוטין!!! למעשה זה כמעט לא מצוי… ולכן אם לא מצליחים לנקות כך, יש לעשות ליבון באש, דבר שקשה לעשות. מחבת טפלון שמשתמשים בו עם מעט מאוד שמן או בכלל ללא שמן, יש סוברים שלא ניתן להכשירה, כיון שבאופן זה היא צריכה ליבון באש דבר שיקלקל אותה הרבה לפני שתוכשר… אמנם אם היא בלעה כשאינה בת יומה, כלומר אחרי יותר מ24 שעות מהשימוש הבשרי טיגנו בה חלבי, ניתן לסמוך על הגעלה, כיון שזה בכלל היתרא בלע.

מקורות:

אף שבאגרות משה אבן העזר חלק ד' סוף סי' ז' כתב שאפשר להגעיל כלים העשויים מטפלון, כתבו כמה פוסקים (וכן הביאו בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל), שמכיון שאין רגילים להשתמש בו עם הרבה שמן אין מועיל לזה הגעלה, וליבון אינו שייך בזה מכיון שהחומר יתקלקל על ידי האש, ומכיון שאין בזה הפסד מרובה אין מקום להקל בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל