לתרומות לחץ כאן

ריכוז בקריאת המגילה

איזה עצה יש לריכוז מלא בכל המגילה הארוכה ללא מחשבות משוטטות? (לעקוב מחומש אמנם הקל אך לא תמיד סייע לי ב100%) ומה ההלכה אם
המחשבות אכן משוטטות? בדרגה שאכן שמעתי את המילים כך שאוכל לתקן טעות אך לא ברמה של לראות את המאורעות חיים?

תשובה:

שלום וברכה

אין לי עצה מעבר לנסיון להתרכז…

לגבי אם יוצא ידי חובה: באופן כזה שאתה עוקב אחרי המילים בחומש הרי שאתה שומע אותן גם אם מתגנבות מילים אחרות. יש אמנם דעה מחודשת בלבושי שרד בהל' מגילה, שכאשר אתה רק שומע מהבעל קורא ולא קורא בעצמך לא די בכך אלא צריך להיות אכן מרוכז באמת, אבל המנהג אינו כדבריו, ומי שיש לו מגילה כשרה מקלף ראוי לכתחילה שיקרא בלחש עם הבעל קורא וכך לא יכנס לשאלה זו של חומרתו של הלבושי שרד.

פורים שמח.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ברור שאם יוכל לשמוע עד כדי שיוכל לתקן טעות, יצא ידי חובה.
    מה שכן, הבעלי קריאה צריכים לקחת בחשבון שכל אחד צריך לשמוע כל מילה מהמגילה. לכן צריך להשתדל שהקריאה תהיה מעניינת ומושכת. משום מה, יש כאלו שקוראים לאט לאט לאט… וכמעט מפרידים אות אחת מחברתה (וי-הי בי-מי אחש-ו-רוש), וחושבים שכך הם מדייקים יותר בקריאה וכל אחד שומע כל אות. בדרך כלל אין זה נכון, מסתבר שרובא דעלמא שומרים על ריכוז גבוה יותר דווקא כשהקריאה בקצב מהיר יותר (לא מידי מהיר).
    אני אישית נוהג לקרא בכל שנה בצורה חיה וחווייתית, קריאה יחסית מהירה (משך הקריאה כ-40 דק' מקסימום), פסוקים רבים מהמגילה נקראים בנגון מיוחד (כמסורת אשכנז ואושטרייך), והכי חשוב: לכל דמות מהמגילה יש קול אחר (כלומר, את דברי אחשורוש אני קורא בחיקוי השייך לו לאורך כל המגילה, וכן לכל דמות), כמו כן יש עוד כמה "ביצועים" במהלך הקריאה.
    אגב, גם בקריאה שאני קורא לאשתי ולעוד כמה שכנות, אני נוהג לעשות כך, אלא שבקריאה זו אני אומר להן לפני כן שאם יש למישהי ספק אם לא שמעה מילה מסויימת, שתסמן לי ומיד אחזור. בדרך כלל זה אכן קורה, אבל לא יותר מפעמיים או שלש במהלך כל קריאה (חוץ מזה, אני מסביר להן שאם מפסידים כמה מילים, אפשר לקרא מהר אפילו מתוך החומש עד שמגיעים למקום שבו אני אוחז.

    נראה לי שאחד הדברים שחובה לדעת הוא: שקריאת המגילה היא דבר שמח מאד. אין כל מקום וכל טעם ללחץ איום ונורא.
    לשון הלבוש: "המגילה אין בה לא אימה ולא יראה ולא קדושה, אלא סיפור דברים לזכור את הנס".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל