שלום רב,
כל שנה אני נתקל באותה בעיה: מעוניין להאריך בתפילתי, אבל נאלץ למהר כדי לקרוא (לשמוע) את המגילה יחד עם הציבור. עומדות בפניי 3 אפשרויות:
1. מה שעשיתי בעבר, למהר לסיים את התפילה (מפסיד תפילה בכוונה)
2. לשמוע את המגילה עם הציבור ורק אחר כך להתפלל ערבית (בעיקר מפסיד תפילה במניין)
3. להתפלל בכוונה עם הציבור ואחר כך לקרוא את המגילה לבד (מפסיד מגילה עם הציבור)
מה לעשות? תודה רבה על ההתייחסות.
תשובה:
שלום וברכה
לדעתי תעשה אחת מהשתים: או ללכת למקום של בני תורה ולהתפלל שם, זמן השמונה עשרה סביר וגם אם תזדרז מעט עדיין תוכל להתפלל בכוונה וזו האופציה המועדפת, או אם אין לך מנין כזה זמין, תתחיל ערבית לפניהם ביחידות ותשמע שם קריאת התורה, יש גם ענין של ציבור אבל גם אני מניח שהקריאה תהיה מהודרת ומדוקדקת יותר. רק לא לשכוח לקרוא שוב קריאת שמע של ערבית אחר כך! זו לא האופציה המועדפת.
שכחתי לציין מספר נתונים:
1. אין מניין בני תורה בקרבת מקום.
2. יש באפשרותי לקרוא את מגילת אסתר בדקדוק (יותר מאשר הבעל קורא בבית הכנסת)
3. הכוונה בשאלה הייתה לתפילת ערבית בליל פורים ולא לשחרית.
מכל מקום, מה שבסוף עשיתי, ואשמח להתייחסות לכך, הוא, שכאשר הקהל התחיל תפילת ערבית, אני התחלתי ישר תפילת שמונה עשרה, כך שכאשר הקהל סיים את תפילת שמונה עשרה, סיימתי ביחד איתו (ואני מבין שלחלק מהשיטות זו לא תפילה בציבור).
ואז שמעתי את המגילה מהבעל קורא (תוך קריאת מה שצריך ממגילה כשרה אשר ברשותי).
לאחר סיום התפילה וקריאת המגילה קראתי את קריאת שמע בברכותיה (אני משתדל ללכת בעניין זה לפי הגר"א, הגורס שקריאת שמע בזמנה תהיה בברכותיה).
לדעתי לא עשית נכון… מה שמתחילים לפעמים שמונה עשרה מיד בלי לסמוך גאולה לתפילה בערבית, הוא רק כדי להתפלל במנין, כאן התפללת ביחידות כך שאין זו ההנהגה הראויה. אני הצעתי להתפלל הכל קודם, רק לקרוא שוב קריאת שמע לאחר התפילה.
תודה רבה על התשובה.
עם זאת, הבעיה בלהתחיל מוקדם יותר את הכול היא, ששעת התחלת התפילה על ידי הציבור היא 18 דקות לאחר השקיעה, ולהקדים עוד יותר מזה, מבחינת זמן קריאת שמע, הוא פשרה גדולה שלא רציתי לעשות (למרות שאחר כך קוראים את שמע שוב).
כמו כן, כפי שאני מבין, מה שהרב כותב הוא לא כדעת הגר"א. זה נכון?
1. נכון, אבל לכאורה זה עדיף במיוחד אם באותו היום תתפלל מנחה לפני פלג. 2. איזה גר"א?
כוונתי לשיטת הגר"א המפורסמת על כך שלעולם יש לקרוא את הקריאת שמע שבזמנה, עם ברכותיה.
ודאי כל הפוסקים לא כך, רק דיברו מצד תרתי דסתרי.
השאר תגובה