לתרומות לחץ כאן

קיבלתי את המוצר אחרי שקיבלתי החזר כספי מהאתר

שאלה:

אני מזמינה מוצרים רבים מהאתר הביני עלי אקספרס.
למעשה זהו אתר המרכז מספר מוכרים (רובם סינים) והאתר נותן הגנה שאם המוצר לא מגיעה בפרק זמן שהמוכר התחייב שיגיע הכסף מוחזר.
שתי שאלות לי:
א-מספר מוצרים שלא הגיעו אלי במשך חודשיים פתחתי תלונה וקיבלתי החזר מלא של הכסף כמובן שאם לא הייתי פותחת תלונה אז הייתי מאבדת את האחריות של האתר.
היום להפתעתי קיבלתי חלק מהמוצרים שקיבלתי עליהם החזר מלא (המוצר הגיע אחרי 4 חודשים במקום אחרי כחודשיים).
האם יש בעיה של גזל בכך שהמוצר אצלי ולא שילמתי עליו?
ב-הזמנתי וילון ולפני שתליתי אותו ראיתי באור סימני עובש קטנים,פתחתי תלונה וביקשתי החזר חלקי אך וכאן מתמקדת שאלתי מאחר ודובר במוצר שחיכיתי לו הרבה זמן הפרזתי ממש בהחזר שדרשתי שכן אמרתי לעצמי להחזיר את זה לסין לא ראלי ואילו הייתי רואה הכתמים מראש לא הייתי קונה.בפועל שתליתי הוילום לא ראו כמעט את הכתמים ואפשר לומרר שממש ממש הגזמתי ונתנו לי החזר מלא על אף שביקשתי חלקי.
פניתי למוכר ואמר לי שאין מה לעשות כי עלי אקספרס כבר נתנו החזר.
האם יש בעיה של גזל?אכ מה אני יכולה לעשות?

תשובה:

שלום וברכה, א. המוצר שהגיע באיחור אחר החזר כספי דינו כאבדת גוי, כיון שנעלם מהם המוצר והגיע לידך, ואבדת גוי אסור להחזירה. ולכן ניתן לקחת את המוצר למרות ההחזר כספי. אמנם אם המוכרים יראו שהגיע ללקוח ולא החזיר יש בזה איסור של חילול השם, ובמקום שיש חילול השם חייבים להשיב את האבדה. (אתר שיש לו הרבה מכירות אין סיכוי שיעקוב אחר הדואר לראות אם המוצר הגיע, ומצידם המוצר אבוד, ואין צורך להשיב). ב. מותר לך לדרוש פיצוי עבור הפגם למרות שהפגם לא ממשי, וניתן להשתמש בו. ואם אחר דרישת פיצוי חלקי החליט האתר לתת פיצוי מלא, מותר לקבל את הפיצוי ללא חשש. בהצלחה.

מקורות:

אבדת גוי – ראה שו"ע חו"מ סימן רסו

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני לא מבין למה שאלה א בכלל נכנסת לדינים של אבידת גוי וכו', הרי זה הפולסי של החברה שאם לא מגיע בזמן מסוים מקבלים החזר…

  2. יש נקודה שלא מספיק עמדו עליה, האתר עלי אקספרס הוא פלטפורמה שבתוכה נמצאים הרבה מוכרים, שכל אחד מהמוכרים, הוא לא גדול. כשעלי אקספרס הוא המתווך והשופט. כך שאמנם היות ושני הצדדים סיכמו מראש שהבורר הוא עלי אקספרס אם כן יש להם זכות לפסוק בין הצדדים. אבל לא נכון לומר (לפחות בחלק מן המקרים) שהמוכר אינו שם לב למוצר שהגיע בסופו של דבר, היות וכל מוכר הוא לא גדול, הוא שם לב לכל מה שבסוש"ד הגיע.
    בשאלה הנידונת, שאלתי את עלי אקספרס והם אמרו לי שאיני צריך לשלם, אבל המוכר כן מעוניין שאני אשלם לו. וכפי הנראה אגיע עימו לפשרה.

  3. יישר כוח על הדברים. ואני עדיין מסופק אם יש חובה להשיב, כיון שעלי אקספרס הם המשווקים והמוכרים מתחייבים לפעול לפי ההנחיות של עלי אקספרס, וא"כ הלקוח לא חייב להשיב מאחר ועלי אקספרס לא מחייבים להשיב.
    וגם אם נאמר שהכללים של עלי אקספרס לא מחייבים הלכתית אבל מאחר ומדובר בגוי והחיוב להחזיר רק בגלל חילול השם, ובמקרה זה אין חשש חילול השם כיון שהמוכר יודע שלפי הכללים הוא לא צריך להחזיר וממילא מצידו הוא לא יראה זאת כמעשה גזל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל