לתרומות לחץ כאן

איסור ריבית בתשלומים עבור קורס

שאלה:

שלום וברכה
מוכרים קורס ששוה 7000 ₪ בהנחה ב-5000 ₪ בתשלום אחד, ואם משלמים בתשלומים המחיר הוא 5500 ₪, האם יש בו ריבית.
תודה

תשובה:

שלום וברכה, כאשר נקבע ללקוח שני מחירים או מזומן במחיר זול או בתשלומים במחיר יקר יותר, חייב הלקוח לשלם במחיר זול ולא בתשלומים במחיר יקר, ויש בזה משום איסור ריבית. (ואם יש היתר עסקה – מותר, אם ההפרש הינם בכלל אחוזי עסקה מסתברים). אלא שבקורס אם התשלומים לא עודפים על זמן הקורס, מותר. ביאור הדברים: למשל: אם הקורס נמשך עשרה חודשים, ונותנים ללקוח עשרה תשלומים במחיר יקר יותר, אין בזה איסור ריבית, כיון שהחיוב לשלם הוא רק עד סוף זמן הלימודים, נמצא שהיוקר של התשלומים לא מחמת דיחוי התשלום, כיון שחיוב התשלום נגמר בסוף הקורס, והתשלום הראשון הוא הוזלה. אבל אם התשלומים עודפים על משך זמן הקורס, שהקורס חמשה חודשים, והלקוח מקבל עשרה תשלומים – אסור. בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה
    במקרה שלי הקורס נגמר קודם, ולכאורה יש סברה להתיר, כיון שלמעשה המחיר הרשמי הוא 7000 ש"ח, אלא שעשו מבצע, יוצא שהסך הכל אומרים לי, אם אתה משלם 5000 מיד תקבל הנחה של 2000 ש"ח, ואם תשלם בתשלומים תקבל הנחה רק של 1500 ש"ח, האם זה סברה טובה?

  2. כאשר אתה קובע שני מחירים אסור ללקוח לקנות במחיר היקר יותר. ולמרות שאתה כביכול קובע שהמחיר הוא X ואם תשלם במזומן תהיה הנחה אסור. לדעת הרמב"ן רע"א ועוד ודאי אסור. לדעת המחנ"א והחכמת אדם שהתירו במקרה של הנחה נראה שגם הם סוברים שאסור. וכל דבריהם נאמר רק כאשר יש מחיר קבוע בשוק והמוכר עושה הנחה. אבל במקרה שאין מחיר קבוע בשו"ע לכו"ע אסור.
    הטוב ביותר לערוך היתר עסקה בחוזה של הקורס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל